Teknologi 5G boleh lancarkan kesesakan trafik, operasi autonomous lebih cekap — pensyarah UTM

Teknologi 5G boleh lancarkan kesesakan trafik, operasi autonomous lebih cekap — pensyarah UTM

Kehadiran 5G, atau teknologo selular jalur lebar generasi kelima akan membolehkan operasi lebih pantas bagi rangkaian peranti yang terlibat. Pembangunan prasarana untuk menyokong 5G di Malaysia juga akan memperbaiki operasi sektor-sektor tertentu, antaranya adalah aliran trafik serta pengangkutan awam. Perkara ini dinyatakan oleh Pensyarah Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia, Bruce Leow.

Masalah seperti kesesakan trafik, ketidakcekapan pengangkutan awam dan banyak lagi akan dapat diatasi dengan teknologi 5G, menggunakan sistem pusat yang memanfaatkan kepintaran buatan, ujar beliau kepada SAYS.

“Ketika ini, banyak sistem berfungsi secara sendirian. Ia tidak terhubung. Ini bermaksud seperti lampu isyarat misalnya, ia tidak berhubung atau berkomunikasi antara satu sama lain. Tetapi dengan 5G, lampu isyarat boleh berhubung sesama mereka, kemudian akan diselaraskan dan diubah sewajarkan bergantung kepada keadaan trafik,” tambah Leow.

Teknologi 5G boleh lancarkan kesesakan trafik, operasi autonomous lebih cekap — pensyarah UTM

Pelaksanaan teknologi 5G akan turut memberi manfaat kepada pembangunan kenderaan autonomous dan teknologi berkaitan. Malaysia sudahpun mempunyai jalan awam yang menyokong ujian kenderaan autonomous ini, dengan laluan pertama diusulkan pada November 2020 dan diluluskan tidak lama kemudian.

Bertempat di Cyberjaya, laluan ujian ini dibangunkan oleh anak syarikat Cyberview, Futurise dengan kerjasama Kementerian Pengangkutan dan Majlis Perbandaran Sepang (MPS), di bawah inisiatif National Regulatory Sandbox. Ia satu daripada dua laluan yang ada untuk tujuan berkenaan. Sebahagian dari usaha berkenaan turut melibatkan pembangunan mobiliti urban, termasuk kenderaan autonomous dan kenderaan terbang tanpa pengendali (UAV).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required