GALERI: Honda City 1.5 V petrol sedan vs Honda City Hatchback 1.5 RS e:HEV 2022 — RM91k – RM110k

GALERI: Honda City 1.5 V petrol sedan vs Honda City Hatchback 1.5 RS e:HEV 2022 — RM91k – RM110k

Kereta segmen B ketika ini mempunyai penawaran yang setara dalam kalangan beberapa jenama utama yang ada. Disember tahun lalu, Honda City Hatchback mula diperkenalkan, menjadikan saingan Honda kini juga dalam “format” reka bentuk yang sama dengan pesaing lain, misalnya Toyota yang mempertaruhkan Vios dan Yaris.

Dengan kehadiran City Hatchback ini juga, model Jazz tidak lagi ditawarkan untuk pasaran Malaysia, kerana menurut Honda, “jenama” City itu sendiri sudah cukup kuat dan dengan penampilan terkininya itu model berkenaan benar-benar membawa semangat dan penggunaan yang sangat ideal untuk warga kota.

Untuk itu, dua versi terbaru berkenaan jugalah ditampilkan dalam galeri lengkap ini. Pertama adalah Honda City Sedan 1.5 V, dan adiknya pula diwakili oleh varian yang paling tinggi, Honda City Hatchback 1.5 RS e:HEV.

GALERI: Honda City 1.5 V petrol sedan vs Honda City Hatchback 1.5 RS e:HEV 2022 — RM91k – RM110k

Dari segi penampilan, wajah depan kedua-dua model sangat mirip (hanya berbeza dari sudut kemasan, misalnya bahagian grilnya bagi gred kemasan yang berlainan), dengan perbezaan paling ketara adalah dibahagian belakang; jika model sedan nampak lebih bersedia untuk memikul tugasan sebagai kenderaan keluarga, model hatchback pula menampilkan imej yang lebih sporty dan muda.

City Hatchback ini merupakan model hibrid, dengan janaan kuasa motor elektriknya sebanyak 109 PS/253 Nm, dengan bekalan kuasa juga dari enjin 1.5 liter kitaran Atkinson yang menghasilkan 98 PS pada 5,600 rpm dan 127 Nm dari 4,500 rpm hingga 5,000 rpm. Ruang dalamannya juga dibezakan dengan penggunaan kemasan merah.

Dan sudah tentu kapasiti ruang barangan juga berbeza antar keduanya. Model Sedan memberikan 519 liter, sementara City Hatchback menyediakan 289 liter (841 jika kerusi belakang dilipat). Jika mengambil kira ruang sampai ke bumbung, maka ruang yang tersedia adalah 1,189 liter.

Untuk melihat dengan lebih lanjut kelainan antara kedua model dan varian yang ada ini, galeri lengkap yang kami sediakan ini boleh dijadikan rujukan.

Honda City Sedan 1.5 V 2022

Honda City Hatchback e:HEV 1.5 RS 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required