Jika anda peminat Nissan, tentu sahaja pernah mendengar jenama Tomei – penala dari Jepun ini sudahpun serasi menghasilkan kereta-kereta lumba Nissan/Datsun sejak era 70’an lagi. Khas untuk Nissan Almera generasi baharu, Edaran Tan Chong Motor (ETCM) mengumumkan bahawa aksesori Tomei kini sudahpun ditawarkan untuk sedan segmen-B dengan enjin turbo berkenaan.

Aksesori Tomei ini datang dengan dua pakej berbeza (bergantung kepada varian) untuk dipadankan pada Almera Turbo pasaran Malaysia, dijual pada harga RM8,000 setiap satu pakej. Walau bagaimanapun, kedua-dua pakej ini hanya menampilkan komponen-komponen yang melibatkan pengayaan, tanpa sebarang sentuhan prestasi.

Untuk model varian asas Almera VL dan varian pertengahan Almera VLP, pakej aksesori Tomei ini adalah terdiri dari spoiler bawah bampar hadapan, belakang dan skirt sisi kemasan dua tona, lid spoiler pada but belakang, set pedal sport termasuk untuk perehat kaki, serta filem penapis haba ICE Cool.

Manakala untuk varian paling tinggi Almera VLT, pakej Tomei ini adalah termasuk kit aero, filem penapis haba dan pedal sports yang sama seperti pakej VL dan VLP, tetapi diberikan penambahan pelindung pembuka untuk keempat-empat pintu, kemasan kicking plate pada bendul pintu serta visor cermin pintu.

Bagi model VLT ini, secara standard ia sudahpun diberikan boot lid spoiler belakang, oleh sebab itu ia diberikan tambahan komponen bagi menggantikan kos spoiler berkenaan. Namun jika anda rasa masih tidak cukup sporty, ETCM turut menawarkan sayap belakang Tomei GT yang lebih besar dari boot lid spoiler dengan harga RM1,400. Sebagai pilihan aksesori asli, kesemua aksesori Tomei ini menerima waranti selama tiga tahun/100,000 km.

Buat masa sekarang, Nissan Almera dijual pada harga atas jalan dengan SST bermula RM83,888 untuk varian VL, meningkat kepada RM89,888 untuk varian pertengahan VLP, dan varian tertinggi VLT pula berharga RM95,888.

Pelanggan turut boleh menerima kereta baharu masing-masing terus dilengkapkan dengan aksesori Tomei ini dengan harga bermula RM91,888 (RM93,288 bersama spoiler GT) untuk varian VL, RM97,888 (RM99,288 bersama spoiler GT) untuk varian VLP dan RM103,888 (RM105,288 bersama spoiler GT) untuk VLP.

Walau bagaimanapun, dalam promosi yang sedang berlangsung sekarang, setiap pembelian Almera akan menerima pakej akseosri Tomei ini secara PERCUMA, dan pelanggan cuma perlu membayar harga spoiler GT jika mereka mahukan komponen berkenaan.