Perodua Alza AV kini boleh guna Apple CarPlay – bagi pemilik sedia ada, akan diaktifkan semasa servis

Perodua Alza AV kini boleh guna Apple CarPlay – bagi pemilik sedia ada, akan diaktifkan semasa servis

Sekarang sudah sah Perodua Alza 2022 varian AV kini boleh menggunakan fungsi Apple CarPlay. Kami diberitahu tentang perkara ini oleh pembaca, Syafiq Ismail, dan Perodua juga telah mengesahkan bahawa mereka sudah mendapat sijil serta kelulusan yang sepatutnya untuk menggunakan fungsi tersebut.

Semasa pelancaran bulan lalu Alza AV menjadi model Perodua pertama yang mempunyai sistem sambungan Android Auto, melalui skrin sesentuh 9.0 incinya, tetapi fungsi Apple CarPlay tidak disediakan kerana Perodua masih menunggu sijil kelulusan MFi daripada Apple.

Sijil ini memerlukan tiga tahap pembangunan, dengan pelbagai ujian kualiti serta prestasi dijalankan bagi memastikan unit infotainmen tersebut dapat berfungsi dengan sepatutnya apabila CarPlay beroperasi. Melihat tulisan berkenaan proses pensijilan ini, Apple menjangka proses pensijilan MFi Program ini akan mengambil masa sekurang-kurangnya empat bulan.


Android Autp pada skrin 9.0 inci Alza AV

Jadi, bagaimana dengan kereta yang sudah dihantar? Perodua akan menghidupkan fungsi Apple CarPlay ini apabila anda menghantar kereta untuk servis atau pemeriksaan. Bagi pengguna iPhone, anda boleh ingatkan mereka di pusat servis.

Kini dengan adanya Apple CarPlay, ia menjadi satu lagi ciri pada Alza yang pertama kali ditawarkan oleh Perodua. Ciri-ciri lain adalah seperti Android Auto, brek parkir elektronik dengan Brake Hold automatik, brek cakera belakang, pemerhati 360 darjah serta mod pemanduan (Eco, Normal, Sport).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required