Sekarang sudah sah Perodua Alza 2022 varian AV kini boleh menggunakan fungsi Apple CarPlay. Kami diberitahu tentang perkara ini oleh pembaca, Syafiq Ismail, dan Perodua juga telah mengesahkan bahawa mereka sudah mendapat sijil serta kelulusan yang sepatutnya untuk menggunakan fungsi tersebut.

Semasa pelancaran bulan lalu Alza AV menjadi model Perodua pertama yang mempunyai sistem sambungan Android Auto, melalui skrin sesentuh 9.0 incinya, tetapi fungsi Apple CarPlay tidak disediakan kerana Perodua masih menunggu sijil kelulusan MFi daripada Apple.

Sijil ini memerlukan tiga tahap pembangunan, dengan pelbagai ujian kualiti serta prestasi dijalankan bagi memastikan unit infotainmen tersebut dapat berfungsi dengan sepatutnya apabila CarPlay beroperasi. Melihat tulisan berkenaan proses pensijilan ini, Apple menjangka proses pensijilan MFi Program ini akan mengambil masa sekurang-kurangnya empat bulan.


Android Autp pada skrin 9.0 inci Alza AV

Jadi, bagaimana dengan kereta yang sudah dihantar? Perodua akan menghidupkan fungsi Apple CarPlay ini apabila anda menghantar kereta untuk servis atau pemeriksaan. Bagi pengguna iPhone, anda boleh ingatkan mereka di pusat servis.

Kini dengan adanya Apple CarPlay, ia menjadi satu lagi ciri pada Alza yang pertama kali ditawarkan oleh Perodua. Ciri-ciri lain adalah seperti Android Auto, brek parkir elektronik dengan Brake Hold automatik, brek cakera belakang, pemerhati 360 darjah serta mod pemanduan (Eco, Normal, Sport).