K’jaan negeri di Australia tawar subsidi RM15k kepada pemandu muda untuk tukar kereta lama ke kereta baru

K’jaan negeri di Australia tawar subsidi RM15k kepada pemandu muda untuk tukar kereta lama ke kereta baru

Kerajaan negeri Victoria di Australia kini menawarkan subsidi bernilai AU$5,000 (RM15k) kepada pemandu muda yang memiliki kereta lama untuk bertukar kepada kereta yang lebih baharu dan selamat, lapor CarExpert. Walau bagaimanapun, program yang diberi nama ‘unsafe2safe’ tersebut hanya menawarkan subsidi berkenaan terhad hanya kepada 150 orang sahaja.

Program ini dibuka untuk mereka yang berumur 18 hingga 25 tahun, yang memiliki kenderaan berusia 16 tahun dan ke atas (keluaran tahun 2006 atau lebih lama), manakala tarikh tutup permohonan adalah pada 4 September ini.

Bagi mereka yang berjaya terpilih kelak, subsidi AU$5,000 yang diberikan tersebut perlu digunakan untuk membeli kereta baharu atau terpakai yang berumur kurang dari 10 tahun berharga AUD 30,000 dan ke bawah, serta diakui menerima sekurang-kurangnya empat bintang dalam ujian pelanggaran Program penilaian kereta Baharu Australia (ANCAP).

Dan bagi memastikan kereta-kereta lama yang telah ditukar itu tidak lagi digunakan oleh orang lain, ia diwajibkan untuk dilupuskan setelah pemandu-pemandu muda terpilih berkenaan menerima kereta baharu masing-masing. “Dengan melupuskan kereta-kereta tersebut dari flit bermaksud kami tidak akan memindahkan risiko kepada orang lain,” kata video rasmi program tersebut yang disiarkan.

K’jaan negeri di Australia tawar subsidi RM15k kepada pemandu muda untuk tukar kereta lama ke kereta baru

Menteri jalan raya Victoria, Ben Caroll menyatakan bahawa program ini merupakan lanjutan dari program yang dibiayai dana pembayar cukai bermula pada tahun lalu di daerah Ballarat dan Bendigo. Ia juga sebahagian dari program bernilai AU$6.9 juta yang mensasarkan untuk menukar sejumlah 1,000 unit kereta berusia lebih 16 tahun yang mempunyai penarafan keselamatan yang rendah.

Pemandu-pemandu muda dipilih untuk program ini adalah kerana berdasarkan statistik golongan tersebut adalah yang paling berisiko untuk terlibat dalam kemalangan untuk beberapa tahun pertama mereka memandu secara bersendirian. Malah statistik di Victoria turut menunjukkan bahawa dengan memandu kenderaan lama, potensi untuk kehilangan nyawa dalam kemalangan adalah 15 kali ganda lebih tinggi.

“Kami tahu bahawa kos adalah masalah utama ramai orang muda di Victoria untuk memiliki kereta yang lebih selamat dan moden – sebab itu program ini sangat kritikal bagi memastikan mereka memilih kereta dengan perincian yang dapat menyelamatkan nyawa mereka,” kata Caroll.

“Sekitar 70 peratus orang yang kehilangan nyawa di atas jalan raya kita adalah mereka yang menaiki kenderaan lebih dari sepuluh tahun dan untuk berada dalam kenderaan yang lebih selamat dapat memberikan perbezaan antara berakhir di hospital atau mengelak kemalangan sama sekali,” tambah menteri berkenaan lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required