Kawasaki Ninja 650 dan Z650 terima fungsi kawalan cengkaman KTRC di Eropah, semua lampu jenis LED

Kawasaki Ninja 650 dan Z650 terima fungsi kawalan cengkaman KTRC di Eropah, semua lampu jenis LED

Dua model 650 cc Kawasaki, iaitu Ninja 650 dan Z650 diberikan peningkatan beberapa ciri bagi model tahun 2023. Kali terakhir dua model ini diperbaharui adalah pada tahun 2019, di mana ia menerima antaranya rekaan baru, panel instrumen TFT serta lampu utama jenis LED.

Peningkatan terbaru yang diberikan pada Ninja 650 dan Z650 adalah pada bahagian keselamatan, di mana ia sekarang menerima sistem kawalan cengkaman Kawasaki Traction Control (KTRC). Sistem ini mempunyai tiga mod yang boleh dipilih, termasuk satu adalah untuk ditutup sepenuhnya. Kemudiannya untuk model tahun 2023 ini juga, semua lampu termasuk penunjuk arah kini datang dengan unit LED.

Bahagian lain dua motosikal ini masih dikekalkan, bermula dengan enjin yang menggunakan dua silinder selari 649 cc DOHC dengan sistem penyejukan cecair dan transmisi enam kelajuan, mampu menghasilkan kuasa 68 PS pada 8,000 rpm dan 64 Nm tork pada 6,700 rpm.

Di hadapan penunggang terdapat panel instrumen TFT berwarna penuh, yang selain memaparkan maklumat penting, juga boleh disambungkan kepada aplikasi di telefon pintar untuk akses kepada pelbagai fungsi dan informasi termasuk navigasi.

Suspensi Ninja 650 dan Z650 menggunakan padanan fork teleskopik 41 mm dan monoshock dengan pelarasan pra beban, sementara breknya pula terdiri daripada set berkembar cakera 300 mm dengan angkup dua piston di hadapan, dan cakera 220 mm tunggal dengan angkup satu piston di belakang. Sistem ABS dual-channel datang secara standard.

Disebabkan mempunyai panel badan lebihan bagi melengkapkan gaya sport padanya, Ninja 650 mempunyai berat yang lebih, iaitu 193 kg, berbanding 188 kg bagi Z650, tetapi kapasiti tangki bahan apinya masih lagi sama, iaitu 15 liter.

GALERI: Kawasaki Ninja 650 2023

GALERI: Kawasaki Z650 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required