Bateri EV perlu ditukar setiap lapan tahun? Pemilik Renault Zoe 2014 kumpulkan data kesihatan bateri

Bateri EV perlu ditukar setiap lapan tahun? Pemilik Renault Zoe 2014 kumpulkan data kesihatan bateri

Jangka hayat bateri selalu menjadi topik utama yang dibincangkan oleh pemilik kenderaan elektrik. Di Malaysia, jangka waktu lapan tahun selalu dirujuk sebagai tempoh berkenaan, sebelum bateri berkenaan ada keperluan untuk menukarnya.

Ini kerana tempoh berkenaan adalah tempoh jaminan yang diberikan untuk bateri bagi kereta hibrid dan elektrik; disebabkan ini lapan tahun selalu menjadi rujukan bagi tempoh hayatnya.

Kini, Kelab Pemilik Kenderaan Elektrik Malaysian (MyEVOC) telah menghimpunkan data daripada pemilik Renault Zoe EV yang didaftarkan pada 2014, selari dengan tempoh penggunaan dengan jangka hayat lapan tahun berkenaan — dengan meliputi bacaan odometer dan battery state-of-health (SOH).

Menurut Shahrul Halmi dari MyEVOC, data yang dikumpulkan oleh ahli kelab, Zuhril Azhar serta pemilik lain Zoe di Malaysia bagi tujuan pengumpulan maklumat SOH bateri daripada peratusan nilai yang diperoleh daripada sistem pengurusan bateri kenderaan masing-masing.

Bateri EV perlu ditukar setiap lapan tahun? Pemilik Renault Zoe 2014 kumpulkan data kesihatan bateri

Antara kenderaan yang tersenarai termasuklah unit yang didaftarkan dalam tahun yang sama, bacaan odometer dari 3,509 km dengan SOH bateri 97%, hingga 67,681 km dengan SOH bateri 92%. Kedudukan kenderaan dalam senarai pula mengikut jarak perbatuan setiap unit.

Daripada semua kereta ini, hanya kereta #8 mencatatkan SOH bateri pada tahap 77%, yang mana semua yang lain mencatatkan bacaan 84%. Kereta #8 mewakili kereta dengan jarak perbatuan paling tinggi dengan bacaan 55,576 km. Bagaimanapun, kereta #7 yang mencatatkan 47,983 km pada odometernya menunjukkan SOH bateri pada tahap 98%.

Menurut Shahrol, bacaan SOH bateri yang agak rendah pada tahap 77% bagi kereta #8 itu mungkin disebabkan oleh perisian sistem pengurusan bateri yang belum dikemaskini. Sebelum ini ada kes yang mana Zoe berkenaan menunjukkan SOH 70% sebelum kemaskini perisian, tetapi angka berkenaan meningkat kepada 90& selepas dikemaskini.

Adakah pemerhatian oleh MyEVOC ini sedikit melegakan keresahan anda tentang daya tahan bateri bagi EV untuk penggunaan di Malaysia? Jika sebelum ini ramai yang teragak-agak dengan kemampuan EV disebabkan faktor bateri ini, harapnya data yang ditunjukkan ini dapat meyakinkan anda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required