EP Manufacturing dapat kelulusan JPJ untuk mendaftar, melesenkan EV dua roda Blueshark R1

EP Manufacturing dapat kelulusan JPJ untuk mendaftar, melesenkan EV dua roda Blueshark R1

Pengeluar alat ganti automotif EP Manufacturing Berhad (EPMB) telah mendapat kelulusan daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk mendaftar dan melesenkan kenderaan elektrik dua roda (EV) pertamanya. Kebenaran itu diperoleh kira-kira sebulan selepas ia menerima Kelulusan Bersyarat daripada kerajaan untuk pembinaan kilang pembuatan sulungnya bagi pengeluaran kenderaan dua roda elektrik.

Menurut EPMB, Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA) dan Homologasi, JPJ telah meluluskan VTA untuk model Blueshark SG3000DT pada 30 Ogos 2022, atau digelar Blueshark R1, di bawah Akta Pengangkutan Jalan Malaysia 1987. Sijil untuk VTA telah dikeluarkan kepada EP Blueshark Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh EPMB.

Pengerusi Eksekutif EP Manufacturing Berhad, Hamidon Abdullah berkata. “Dengan Kelulusan VTA, kami selangkah lebih dekat untuk meraih unjuran lonjakan permintaan untuk EV dua roda di Malaysia. Pada masa yang sama, rakan kongsi kami di negara ASEAN lain seperti Indonesia, Singapura, Thailand dan Vietnam juga telah memohon VTA bersamaan untuk Blueshark R1 di negara masing-masing, dan ini akan melengkapkan aktiviti-aktiviti pembuatan EPMB.

“Penerokaan kami ke dalam perniagaan EV dua roda disokong dengan baik oleh pengetahuan teknikal Sharkgulf Technologies Group Limited yang berpangkalan di China. Ini bersempena dengan asas pendanaan yang kukuh daripada pelabur antarabangsa yang menumpukan pada ESG. Ini sepatutnya meletakkan kita pada laluan pertumbuhan yang mampan untuk bergerak ke hadapan.”

Pada 25 Julai 2022, EP Blueshark menerima Kelulusan Bersyarat daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) atas permohonannya untuk memasang motosikal elektrik di bawah Akta Penyelarasan Perindustrian 1975 (Akta 156). Selain itu, syarikat terbabit juga akan mengeksport produk yang dipasang ke negara-negara Asia Tenggara lain di mana permintaan untuk kenderaan dua roda sedang berkembang pesat.

Blueshark dibangunkan oleh Sharkgulf Technologies, yang terkenal kerana mencipta sistem pengendalian pintar pertama di dunia untuk industri dua roda elektrik.

Blueshark R1 dalam warna putih dan hitam – klik untuk besarkan

Blueshark R1 dikuasakan oleh generasi baharu bateri litium-ion mudah alih dan boleh tukar, menjadikannya motosikal yang lebih padat dan cekap. Dalam beberapa saat, pengguna akan dapat menukar bateri yang sudah digunakan dengan bateri yang dicas penuh di “stesen pertukaran”.

Di mana “stesen pertukaran” ini boleh diletakkan di mana-mana sahaja yang boleh diakses seperti kedai serbaneka, stesen minyak dan tempat letak kereta. Bateri juga boleh dicas di rumah menggunakan dok pengecasan khusus.

Motosikal elektrik juga boleh dibuka kuncinya dengan mudah hanya dengan cap jari dan dilengkapi dengan 74 penderia, termasuk penderia tekanan, giroskop enam paksi, penderia voltan dan arus, penderia suhu. Setiap minit, penderia memuat naik data sehingga 300 kali, memberikan sokongan data untuk mengoptimumkan pengalaman tunggangan pengguna. Ia juga merupakan kenderaan dua roda EV pertama dengan sistem pengendalian. Ia diberikan dua bateri 1,440 Wh yang menawarkan jarak hingga 160 km dengan anggaran pacuan 25/j.

GALERI: Blueshark R1

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required