Yamaha Y16ZR Race Masterclass pusingan kedua di Litar Sepang – Fareez Afeez mendahului kejuaraan

Yamaha Y16ZR Race Masterclass pusingan kedua di Litar Sepang – Fareez Afeez mendahului kejuaraan

Tahun ini, bersekali dengan Kejuaraan Superbike Malaysia (MSBK), Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) turut menganjurkan perlumbaan one-make race Y16ZR Race Masterclass sebanyak tiga pusingan. Hujung minggu lalu, kami berkesempatan turun ke Litar Antarabangsa Sepang (SIC) untuk menyaksikan perlumbaan pusingan kedua secara dekat.

Bagi setiap pusingan Y16ZR Race Masterclass ini, terdapat dua perlumbaan iaitu Race 1 dan Race 2, dengan masing-masing diadakan pada hari Sabtu dan juga Ahad. Untuk pusingan kedua ini, Race 1 dimenangi oleh Arash Tsunami Kamarudin sementara Race 2 dijuarai oleh Fareez Afeez A. Rahman.

Secara keseluruhannya 30 pelumba muda terlibat dalam perlumbaan ini, dan kesemua mereka menggunakan jentera sama, iaitu Yamaha Y16ZR yang diubah suai dengan aksesori daripada Cardinals Racing, yang merupakan rakan kerjasama HLYM untuk perlumbaan ini. Spesifikasi semua jentera adalah sama, dan perlumbaan bergantung kepada kemahiran pelumba serta talaan daripada pasukan masing-masing.

Dengan terdapat satu lagi baki pusingan di SIC pada 6 hingga 9 Oktober nanti, perlumbaan Y16ZR Race Masterclass dikuasai oleh Fareez dari pasukan Singdeca Racing yang mengutip 77 mata secara keseluruhan, meninggalkan Aliff Danial yang berada di tempat kedua agak jauh dengan beza 32 mata.

Semua pelumba berjaya menamatkan perlumbaan semasa Race 1 sementara dalam Race 2 terdapat lapan pelumba yang gagal menghabiskan semua enam pusingan dalam setiap perlumbaan. Masa terpantas dicatat oleh Afizi Supaat dalam Race 1 dengan catatan dua minit 52 saat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required