MyBayar Saman PDRM secara online, caranya mudah!

MyBayar Saman PDRM secara online, caranya mudah!

Biasanya, ramai yang tak sedar yang kenderaan di didaftarkan di bawah nama mereka ada saman yang tertunggak. Dan, kalau ada pun saman yang sudah sampai ke tangan, orang selalu merasakan tak ada masa yang tepat untuk keluar ke kaunter bayaran untuk melangsaikannya.

Jika anda rasa semua ini menyusahkan, jangan khuatir lagi. PDRM kini sudah pun memperkenalkan laman online khusus untuk tujuan berkenaan, melalui portal myBayar Saman di pautan https://mybayar.rmp.gov.my/

Melalui laman ini, semakan dan bayaran boleh dilakukan dengan mudah dan dalam masa yang singkat. Jika anda belum pernah menggunakan laman ini, berikut adalah cara langkah demi langkah bagaimana untuk membuat pembayarannya, dalam masa kurang dari 5 minit!

Bagaimana untuk gunakan MyBayar Saman?

1. Daftar perincian peribadi anda

Pendaftaran hanya memerlukan beberapa maklumat peribadi sahaja. Pertama, pilih jenis akaun sama ada Persendirian atau Syarikat, dan kemudian diikuti dengan maklumat seperti Nama, No. Kad Pengenalan, Alamat serta nombor telefon pengguna.

2. Tunggu nombor OTP untuk pengesahan

MyBayar Saman PDRM secara online, caranya mudah!

Nombor sekuriti OTP akan dihantar ke telefon anda. Masukkannya dan anda akan di bawa ke lembar berikutnya untuk memasukkan kata laluan bagi akaun anda.

3. Semakan saman

MyBayar Saman PDRM secara online, caranya mudah!

Selesai semua itu, anda sudah boleh log masuk. Perkara pertama yang akan terpapar adalah semakan saman bagi semua kenderaan yang didaftarkan di bawah nama anda, dengan jumlah saman yang dikenakan, sekiranya ada. Dalam kes saya sendiri, baru saya tahu ada satu saman untuk sebuah motosikal lama sejak tahun 2007!

4. Pilih saman yang ingin dibayar

MyBayar Saman PDRM secara online, caranya mudah!

Anda boleh klik saman mana yang hendak dibayar dahulu. Ia kemudian akan membawa anda ke laman pemilihan kaedah bayaran. Saya memilih bayaran melalui pindahan wang online dari akaun bank. Ia terus akan membawa anda ke laman bank berkaitan, dan bayaran akan terus dibuat.

5. Makluman bayaran telah berjaya dibuat

MyBayar Saman PDRM secara online, caranya mudah!

Sejurus selepas transaksi dari bank dibuat, anda akan menerima maklumat bahawa bayaran telah berjaya dibuat, dan saman yang berkenaan tidak lagi akan berada dalam rekod ketika semakan.

Itu sahaja, mudahkan? Jadi, kita sekarang ini tidak punya alasan lagi untuk tidak membayar saman. Tetapi ambil maklum juga, yang portal ini hanya memaparkan saman bagi kenderaan yang didaftarkan di bawah nama pemilik. Sekiranya ada kes saman yang lebih rumit, misalnya oleh pemandu yang kenderaannya oleh pemilik lain, itu perlu dirujuk di kaunter untuk penjelasan lajut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • I have 1 PDRM Summon to make payment but I am unable to make the payment via MyBayar Saman as I receive this message when I want to make the payment

    “Payment gateway issue. Please retry later.”

    Please advise how to make the payment

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required