Biasanya, ramai yang tak sedar yang kenderaan di didaftarkan di bawah nama mereka ada saman yang tertunggak. Dan, kalau ada pun saman yang sudah sampai ke tangan, orang selalu merasakan tak ada masa yang tepat untuk keluar ke kaunter bayaran untuk melangsaikannya.

Jika anda rasa semua ini menyusahkan, jangan khuatir lagi. PDRM kini sudah pun memperkenalkan laman online khusus untuk tujuan berkenaan, melalui portal myBayar Saman di pautan https://mybayar.rmp.gov.my/

Melalui laman ini, semakan dan bayaran boleh dilakukan dengan mudah dan dalam masa yang singkat. Jika anda belum pernah menggunakan laman ini, berikut adalah cara langkah demi langkah bagaimana untuk membuat pembayarannya, dalam masa kurang dari 5 minit!

Bagaimana untuk gunakan MyBayar Saman?

1. Daftar perincian peribadi anda

Pendaftaran hanya memerlukan beberapa maklumat peribadi sahaja. Pertama, pilih jenis akaun sama ada Persendirian atau Syarikat, dan kemudian diikuti dengan maklumat seperti Nama, No. Kad Pengenalan, Alamat serta nombor telefon pengguna.

2. Tunggu nombor OTP untuk pengesahan

Nombor sekuriti OTP akan dihantar ke telefon anda. Masukkannya dan anda akan di bawa ke lembar berikutnya untuk memasukkan kata laluan bagi akaun anda.

3. Semakan saman

Selesai semua itu, anda sudah boleh log masuk. Perkara pertama yang akan terpapar adalah semakan saman bagi semua kenderaan yang didaftarkan di bawah nama anda, dengan jumlah saman yang dikenakan, sekiranya ada. Dalam kes saya sendiri, baru saya tahu ada satu saman untuk sebuah motosikal lama sejak tahun 2007!

4. Pilih saman yang ingin dibayar

Anda boleh klik saman mana yang hendak dibayar dahulu. Ia kemudian akan membawa anda ke laman pemilihan kaedah bayaran. Saya memilih bayaran melalui pindahan wang online dari akaun bank. Ia terus akan membawa anda ke laman bank berkaitan, dan bayaran akan terus dibuat.

5. Makluman bayaran telah berjaya dibuat

Sejurus selepas transaksi dari bank dibuat, anda akan menerima maklumat bahawa bayaran telah berjaya dibuat, dan saman yang berkenaan tidak lagi akan berada dalam rekod ketika semakan.

Itu sahaja, mudahkan? Jadi, kita sekarang ini tidak punya alasan lagi untuk tidak membayar saman. Tetapi ambil maklum juga, yang portal ini hanya memaparkan saman bagi kenderaan yang didaftarkan di bawah nama pemilik. Sekiranya ada kes saman yang lebih rumit, misalnya oleh pemandu yang kenderaannya oleh pemilik lain, itu perlu dirujuk di kaunter untuk penjelasan lajut.