Honda tunjuk enjin dua silinder 755 cc baru – kuasa 34 hp lebih tinggi berbanding enjin 750 cc sekarang

Honda tunjuk enjin dua silinder 755 cc baru – kuasa 34 hp lebih tinggi berbanding enjin 750 cc sekarang

Melalui teaser-teaser yang dikeluarkan, ramai sudah tahu bahawa Honda sedang membangunkan Hornet baru. Pendedahan rasminya masih belum diberitahu bila akan berlaku, tetapi untuk enjinnya, ia akan dibawa ke pameran EICMA November ini di Milan, Itali. Sebelum itu, beberapa gambar dan perinciannya didedahkan terlebih dahulu.

Sedang ramai yang menjangkakan Hornet baru ini akan menggunakan enjin 750 cc sama seperti X-ADV ataupun Forza, Honda nampaknya mempunyai sesuatu yang lebih istimewa apabila memperkenalkan enjin baru yang dikatakan mempunyai banyak tork pada tahap rpm pertengahan, serta kuasa mengujakan di rpm tinggi.

Masih meggunakan tetapan dua silinder selari, enjin baru ini mempunyai kapasiti 755 cc, bersama lapan injap dan dipanggil sebagai Unicam. Kuasa maksimum yang mampu dihasilkan adalah 92 hp pada 9,500 rpm dan tork 75 Nm pada 7,250 rpm. Jika dibandingkan dengan enjin dua silinder selari 745 cc yang menghasilkan 58 hp/69 Nm, enjin baru ini adalah lebih berkuasa sehingga 34 hp dan 6 Nm.

Honda tunjuk enjin dua silinder 755 cc baru – kuasa 34 hp lebih tinggi berbanding enjin 750 cc sekarang

Enjin ini datang dengan kedudukan crankshaft 270 darjah, serta strok pendek, sekaligus dapat menghasilkan pemasaan pengapian tidak sekata dan penyampaian kuasa seperti enjin v-twin. Menurut timbalan pengarah projek utama Honda, Fuyuki Hosokawa, ia juga sesuai untuk pemanduan dalam bandar dan keluar dari selekoh dengan cepat.

“Bagi kami, Hornet sentiasa menjadi lambang kepada konsep streetfighter dan model baru ini dengan bangganya akan mengikut tradisi itu,” tambah Hosokawa. Kemunculan enjin ini sudah diberitahu akan berlaku di EICMA 2022, tetapi untuk Hornet, kita masih belum pasti sama ada ia juga akan berada di sana ataupun tidak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required