Hyundai Staria 10 tempat duduk akan dilancar Q4 tahun ini – varian Lite, Plus dan Max, dari RM17xk

Hyundai Staria 10 tempat duduk akan dilancar Q4 tahun ini – varian Lite, Plus dan Max, dari RM17xk

Selepas teaser disiarkan bulan lalu, Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) sekarang telah mengesahkan bahawa Staria versi 10 tempat duduk akan diperkenalkan untuk pasaran Malaysia dalam suku keempat tahun ini. Varian baru ini akan menyertai varian tujuh tempat duduk yang telah dilancarkan Oktober tahun lalu.

Turut diberitahu adalah varian 10 tempat duduk ini akan dipacu oleh enjin diesel 2.2 CRDi sama seperti varian 2.2D Premium tujuh tempat duduk. Enjin empat silinder turbodiesel ini mampu menghasilkan kuasa sehingga 177 PS dan 431 Nm, dan dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan untuk menghantar kuasa ke roda hadapan.

Apabila tiba dalam pasaran nanti, Staria 10 tempat duduk akan ditawarkan dalam tiga varian iaitu Lite, Plus dan Max, sekaligus menjadikan pilihannya lebih luas berbanding sebelum ini cuma ada satu varian Premium sahaja untuk versi tujuh tempat duduk, pada harga RM366,768.

Hyundai Staria 10 tempat duduk akan dilancar Q4 tahun ini – varian Lite, Plus dan Max, dari RM17xk

Harga rasmi untuk versi 10 tempat duduk ini masih belum didedah, tetapi HSDM telah memberi petunjuk bahawa ia akan diletakkan lebih murah, dengan dijangka bermula dari sekitar RM170k. Spesifikasi penuh juga belum didedah, tetapi tempahan sudah dibuka dengan bayaran pendahuluan RM1,000.

Varian yang pernah dilihat dalam spyshot bulan lalu berkemungkinan adalah varian Lite. Jika dibandingkan dengan varian Premium tujuh tempat duduk, unit ini dilihat mempunyai pemain audio yang lebih ringkas, tombol gear jenis biasa serta butang kawalan pendingin hawa yang lebih ringkas. Tempat duduk masih dibalut kulit dan panel instrumen masih menggunakan unit digital.

Pada bahagian lain boleh dilihat gril hadapannya yang besar mempunyai rekaan berlainan dan dicat sama warna dengan badan tanpa kemasan hitam berkilat dan bercorak parametrik pada 2.2D Premium. Lampu hadapan juga dilihat menggunakan jenis halogen, dan bukannya LED.

Sementara 2.2D Premium tujuh tempat duduk menggunakan tiga baris tempat duduk dengan susunan 2-2-3 dan kerusi jenis kapten di baris kedua, versi 10 tempat duduk pula akan menggunakan empat baris dengan susunan 2-3-2-3. Di beberapa negara lain, versi ini juga dipanggil sebagai 11 tempat duduk, kerana terdapat satu lagi tambahan di baris pertama, tetapi disebabkan ia tidak mempunyai tali pinggang three-point yang sebenar, kita tidak memanggilnya 11 tempat duduk secara rasmi di sini.

Sama-sama kita tunggu apa lagi kelengkapan yang akan diberi pada tiga varian baru ini. Melihat di dalam laman web Hyundai Malaysia, nampaknya semua varian 10 tempat duduk ini akan menggunakan balutan tempat duduk kulit Nappa.

Pilihan warna untuk MPV ini turut sudah tersedia. Abyss Black Pearl dan Creamy White ditawarkan untuk semua tiga varian, sementara Lite ditambah dengan pilihan Shimmering Silver dan Max ditambah dengan pilihan warna Graphite Grey dan Moonlight Blue Pearl.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required