Pengendali perkhidmatan e-hailing inDriver didapati beroperasi dengan lesen perniagaan luput – JPJ

Pengendali perkhidmatan e-hailing inDriver didapati beroperasi dengan lesen perniagaan luput – JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menerusi bahagian penguatkuasan telah mengesan pengendali perkhidmatan e-hailing inDriver beroperasi dengan lesen perniagaan yang telah tamat tempoh. Hasil risikan dan operasi yang dijalankan, pasukan penguatkuasa JPJ telah menyerbu syarikat terbabit pada 7 September lalu, berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).

Dalam serbuan terbabit, JPJ turut menyita beberapa komputer serta barangan pengilkanan operasi syarikat untuk siasatan lanjut seperti yang diperuntukan di bawah Seksyen 222, Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan, Ketua Pengarah JPJ Dayuk Zailani Hashim berkata, mana-mana syarikat yang mengendalikan perniagaan e-hailing tanpa lesen yang sah boleh didakwa di bawah Seksyen 12A (1)(8) Akta APAD 2010, dan berhadapan dengan denda sehingga RM500,000 atau dipenjarakan dalam tempoh tidak melebihi tiga tahun, atau kedua-duanya sekali, jika disabit kesalahan.

Pengendali perkhidmatan e-hailing inDriver didapati beroperasi dengan lesen perniagaan luput – JPJ

“JPJ akan terus memantau perkhidmatan e-hailing bagi mengesan mana-mana syarikat yang beroperasi tanpa lesen dan kenderaan e-hailing yang tidak mematuhi peraturan dan undang-undang di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333), Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan 1987 (Akta 334) dan Akta APAD 2010 (AKta 715).

“Dalam masa yang sama, para penumpang juga dinasihati untuk memastikan aplikasi tersebut adalah berdaftar dan dilesenkan supaya penumpang akan mendapat jaminan insurans semasa menggunakan perkhidmatan tersebut,” katanya.

inDriver, penyedia servis e-hailing yang berpangkalan di California, Amerika Syarikat dan mendakwa bahawa mereka mempunyai asas pengguna lebih dari 100 juta orang di 500 bandar dalam 34 buah negara, telah mula diperkenalkan di negara ini sejak Oktober 2021. Menurut inDriver, operasi mereka di Malaysia sudah pun berada di Pulau Pinang, Alor Setar, Sungai Petani, Ipoh, Taiping, Melaka, Johor Bahru, Batu Pahat, Kluang, Kuantan dan Kuala Terengganu serta bandar-bandar di bahagian Timur tanah air iaitu Kuching, Miri, Sibu, Bintulu dan Kota Kinabalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required