MAA mahu lanjutan pengecualian cukai kenderaan EV

MAA mahu lanjutan pengecualian cukai kenderaan EV

Persatuan Automotif Malaysia (MAA), yang mewakili pengeluar kenderaan di dalam negara, mahukan sambungan terhadap pengecualian cukai untuk kenderaan elektrik (EV) dalam Bajet 2023. Pengecualian cukai EV sebelum ini diumumkan dalam Bajet 2022 dan masih lagi berjalan sekarang, menyaksikan semua EV yang diimport sepenuhnya dibebaskan daripada sebarang duti eksais dan import, serta cukai jalan.

Perkara ini dinyatakan oleh presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad kepada Bernama, sambil menambah bahawa kelab industri sangat menghargai usaha kerajaan untuk memberi sokongan kepada pasaran EV, tetapi ia masih lagi terlalu awal untuk menamatkan insentif ini pada tahun 2023.

“Kami mahukan pengecualian cukai import dan eksais penuh untuk EV CBU, sementara pasaran bersiap sedia untuk perkembangan EV di Malaysia. Kami harap akan ada insentif lagi sehingga 10 tahun lagi,” kata Aishah sambil memberitahu usaha untuk pemasangan EV di dalam negara sedang dijalankan.

Dalam Bajet 2022, pengecualian penuh duti EV CBU diberikan sehingga 31 Disember 2023, sementara untuk EV CKD (pemasangan dalam negara), pengecualian penuh duti diberikan sehingga 31 Disember 2025. Tujuan insentif ini diberi adalah untuk meningkatkan penerimaan EV di dalam negara serta menggalakkan syarikat untuk memulakan pemasangan EV di dalam negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required