Proton Saga Knight Coupe Concept — dari Preve ke imej perlumbaan, adakah ini boleh jadi kenyataan?

Proton Saga Knight Coupe Concept — dari Preve ke imej perlumbaan, adakah ini boleh jadi kenyataan?

Proton Saga Knight memang ada tempat yang tersendiri dalam hati ramai orang, terutamanya bagi yang membesar di tahun-tahun 1990an. Dan, ini bukan kali pertama ia diberi bayangan semula oleh pereka tempatan, dalam bentuk digital. Tahun lalu kita telah dihidangkan dengan satu versi Proton Saga Knight Concept sempena Hari Merdeka, hasil buah tangan daripada Saharudin Busri.

Kini muncul lagi satu versi terbaru oleh Bear Design, yang ditunjuk melalui laman Facebook Beruang Laut. Nama sebenar perekanya ialah Khairul Anwar Tumingan, seorang pensyarah seni reka di salah sebuah universiti swasta. Apa yang dapat dilihat ini adalah dua rekaan konsep digital Proton Saga Knight Coupe Concept, satu versi biasa yang dibayangkan hadir dengan enjin 2.0 Turbo, dan satu lagi adalah versi perlumbaan, ilham dari unit lumba sebenar suatu masa dulu.

Bentuk umum luaran kereta ini mengambil ilham daripada bentuk Proton Preve. Apa yang menjadikannya lebih unik tentulah rekaan dua pintu yang diberikan. Dari situ sahaja jelas boleh dilihat bahawa rekaan ini dihalakan untuk membawakan imej yang paling sporty untuk Saga Knight, tetapi dalam tafsiran moden hari ini.

Proton Saga Knight Coupe Concept — dari Preve ke imej perlumbaan, adakah ini boleh jadi kenyataan?

Wajah depan ringkas, dengan banyak elemen garis berkelebaran penuh menggantikan rekaan gril biasa. Lampu masih tidak lari jauh daripada lampu Saga yang asal, tetapi bampar dan bukaan udara dengan bingkai merahnya menyuntik kelainan. Keseluruhan rekaan depan ini juga nampak lebih lebar daripada biasa.

Dari tepi ada banyak rekaan dan garis bersegi, misalnya di bahagian lengkuk roda dan garis bahu. Dan, sebab ini sebuah kereta dua pintu ala coupe, tak boleh tidak ada iras Proton Putra yang diberikan untuk imej pandangan sisi. Cukup sporty dan menarik?

Untuk mengekalkannya dengan imej Knight yang asal, pelekat hiasan memainkan peranan itu. Rim juga nampak besar, dengan rekaan “bunga” terbuka serta brek cakera dan kaliper merah melengkapinya. Di belakang, rekaannya lebih dominan dengan elemen petak, dan nampak agak besar. Rekaan lampu nampak seperti susunan LED, spoiler besar dan juga pelindung cermin belakang menyumbang dalam memperlihatkan sisi agresifnya.

Tidak ketinggalan ialah ruang dalam; moden dan lengkapi dengan teknologi semasa. Papan pemuka hadir dengan garis ringkas dan lebar, paparan meter untuk pemandu dan juga skrin di tengah adalah digital, stereng dan bahagian kerusi yang kelihatan disesuaikan dengan aspirasi sport dan tombol gear pendek yang moden. Semuanya nampak bersih dan tak kusut.

Yang lebih menarik sebenarnya adalah versi lumba bagi rekaan Knight yang dihasilkan ini. Dalam latar warna putih dengan pelekat hiasan yang ada, ia kelihatan lebih kena dengan imej sporty yang diinginkan itu. Apa pandangan anda tentang rekaan ini? Cukup menarik?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required