Volvo EX90 bakal jadi Volvo paling selamat pernah dihasilkan – LiDAR, 8 kamera, 5 radar dan 16 penderia

Volvo EX90 bakal jadi Volvo paling selamat pernah dihasilkan – LiDAR, 8 kamera, 5 radar dan 16 penderia

Volvo mengumumkan bahawa model pengganti SUV XC90, yang selepas ini hanya akan hadir sebagai model elektrik sepenuhnya (EV) bakal menjadi model paling selamat pernah dihasilkan oleh jenama automotif dari Sweden berkenaan.

Menurut Volvo, model berkenaan akan digelar sebagai EX90 (sebelum ini pernah diumumkan bahawa pengganti XC90 tersebut akan digelar sebagai Embla), dan ia bakal dilengkapi dengan lapan kamera, lima radar, 16 penderia ultrasonic dan juga penderia LiDAR.

Menerusi pengkomputeran teras dan perisian, Volvo meramalkan bahawa dengan penambahan pederia LiDAR “kepada kereta yang sememangnya selamat” akan mengurangkan lagi kadar kemalangan teruk sebanyak 20%, manakala pengelakan kemalangan secara keseluruhan boleh dipertingkatkan sebanyak 9% lagi.

Volvo EX90 bakal jadi Volvo paling selamat pernah dihasilkan – LiDAR, 8 kamera, 5 radar dan 16 penderia

Teknologi LiDAR ini akan dilengkapkan pada bahagian bumbung Volvo EX90 yang bakal diperkenalkan nanti. Volvo mendakwa bahawa ia mampu mengesan pejalan kaki sehingga pada jarak 250 meter dan juga objek sekecil tayar dalam keadaan jalan yang gelap sehingga 120 meter ke hadapan.

Volvo menyatakan bahawa ini kerana tidak seperti kamera yang bergantung kepada cahaya persekitaran untuk berfungsi, LiDAR tidak memerlukan cahaya dan boleh berfungsi dengan baik tidak kira malam atau siang.

“Kami percaya EX90 adalah kereta Volvo paling selamat yang pernah dihasilkan untuk digunakan di atas jalan raya. Kami menggabungkan pemahaman kami tentang persekitaran luar dengan pemahaman kami yang lebih terperinci tentang perhatian pemandu. Apabila semua sistem keselamatan, penderia, perisian dan kuasa pengkomputeran kami bersatu, mereka mencipta perisai keselamatan pencegahan di sekeliling anda, dan anda tidak akan mengetahuinya sehingga anda memerlukannya,” kata ketua keselamatan automasi kenderaan Volvo Joachim de Verdier .

Volvo EX90 bakal jadi Volvo paling selamat pernah dihasilkan – LiDAR, 8 kamera, 5 radar dan 16 penderia

Volvo EX90 berkenaan turut bakal menampilkan penderia dan kamera istimewa bagi menilai konsentrasi pemandu berdasarkan pandangan mata. Ia dihasilkan menerusi algoritma yang dibangunkan oleh Volvo sendiri, dan ia membolehkan EX90 tersebut mengesan sama ada pemandu berkenaan terganggu, penat atau terlalai.

Sebagai contoh, EX90 akan memberi amaran lembut kepada pemandunya pada peringkat awal, dan kemudian menjadi semakin mendesak jika keadaan memerlukannya. Dalam senario paling teruk iaitu di mana pemandu tertidur, tidak sedarkan diri atau tidak berupaya, EX90 direka untuk berhenti dengan selamat dan meminta bantuan.

Seperti yang diumumkan sebelum ini, bermula dengan EX90, kesemua model-model generasi Volvo selepas ini hanya akan dihasilkan dalam versi elektrik penuh, sejajar dengan matlamatnya untuk menjadi pengeluar EV 100% menjelang 2030. Volvo EX90 ini akan membuat kemunculan sulungnya pada 9 November nanti.

GALERI: Imej paten Volvo Embla (EX90)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required