2.2 juta saman dikeluarkan Polis Johor tertunggak sejak 2014; 109,758 saman babitkan warga Singapura

2.2 juta saman dikeluarkan Polis Johor tertunggak sejak 2014; 109,758 saman babitkan warga Singapura

Polis Johor telah mendedahkan sebanyak 2.2 juta saman yang dikeluarkan sejak tahun 2014 masih belum dilunaskan oleh pesalah trafik. Ia membabitkan pelbagai kesalahan trafik dan daripada jumlah berkenaan, sebanyak 109,758 saman tertunggak membabitkan warga Singapura.

Menurut Ketua Polis Johor, Datuk Kamarul Zaman Mamat, mengikut statistik, pihaknya telah mengeluarkan 2.3 juta saman sejak 2014 sehingga kini dan setakat ini hanya 600,000 saman sudah dijelaskan. Di mana 23.5% saman warga Singapura sudah dijelaskan, manakala 76.4% lagi belum diselesaikan, laporan Malaymail.

“Antara saman paling banyak adalah memandu laju melebihi had dan kesalahan tidak mematuhi lampu isyarat,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut memaklumkan, bermula hari ini, 30 September 2022, sehingga Ahad ini (2 Okt), Polis Johor menawarkan pengurangan bayaran saman 50% yang boleh dijelaskan di semua Balai Polis Trafik seluruh negeri.

“Oleh itu, saya menggesa pesalah trafik, khasnya masyarakat Johor, boleh mengambil kesempatan menjelaskan saman mereka. Pergilah mana-mana balai polis trafik di 13 daerah di seluruh negeri bermula jam 8.30 pagi hingga 5 petang untuk melangsaikan saman trafik anda,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required