Musim peralihan monsun bermula minggu depan, kenderaan anda sudah ada perlindungan banjir?

Musim peralihan monsun bermula minggu depan, kenderaan anda sudah ada perlindungan banjir?

Semalam, Jabatan Meteorologi Malaysia telah mengeluarkan kenyataan memaklumkan bahawa negara ini akan melalui fasa peralihan monsun yang dijangka bermula pada 3 Oktober 2022 hingga November 2022 nanti. Ini bermakna, sekali lagi kita akan memasuki situasi keadaan cuaca hujan lebat dan ribut petir serta angin kencang di kebanyakan kawasan di seluruh negara.

Dan, seperti yang selalu kita hadapai pada tahun-tahun sebelum ini, itu bermakna bencana banjir atau banjir kilat juga sangat berkemungkinan akan terjadi lagi. Dengan peringatan ini, maka adalah sangat penting untuk pengguna dan pemilik kenderaan untuk melihat semula serta menambah perlindungan tambahan bencana alam untuk kenderaan.

Jika kenderaan anda belum dilindungi daripada bencana banjir atau istilahnya, special perils ini, ada baiknya untuk anda beri perhatian kepada hal tersebut, sebelum terlambat. Ia sangat penting, kerana tanpanya, kos baik pulih kenderaan — sekiranya terlibat dengan kerosakan akibat banjir — akan jadi begitu tinggi untuk ditanggung oleh kebanyakan orang menggunakan poket sendiri.

Musim peralihan monsun bermula minggu depan, kenderaan anda sudah ada perlindungan banjir?

Jadi, berapa banyak RM perlu ditambahn jika anda ingin mengambil perlindungan special perils untuk bencana alam ini? Ia biasanya dikira berdasarkan kadar tertentu dari nilai jumlah yang diinsurankan untuk kereta anda – jumlahnya tidak tetap, ada yang mahal dan ada yang murah, bergantung kepada penawaran dari syarikat insurans masing-masing.

Kalau diikutkan, ia juga tidaklah terlalu mahal. Ini ada beberapa kadar tambahan insuran untuk bencana alam yang sempat kami kumpulkan, melibatkan beberapa penyedia insurans utama di Malaysia — ini termasuklah AIA, AIG, Allianz, AXA, Etiqa, Kurnia, MPI Generali, MSIG, RHB, Takaful dan Tokio Marine. Kadar yang dikenakan adalah antara 0.15% hingga 0.5% daripada jumlah keseluruhan perlindungan kenderaan anda.

Musim peralihan monsun bermula minggu depan, kenderaan anda sudah ada perlindungan banjir?

Sebagai contoh, jika jumlah yang diinsurankan untuk kereta anda adalah RM25,000, anda hanya perlu membayar serendah RM50 untuk perlindungan tambahan special perils ini untuk insuran seperti Allianz, AXA, MSIG dan Tokio Marine. Untuk insuran yang mengenakan kadar lebih tinggi seperti AIA, AIG, Etiqa, Kurnia, RHB dan Takaful, jumlah bayaran tambahan untuk kereta yang diinsurankan sebanyak RM25,000 tersebut adalah antara RM63 sehingga RM125.

Jumlah ini sebenarnya adalah sangat rendah jika dibandingkan sekiranya anda perlu menggunakan duit dalam poket sendiri untuk membaik pulih kerosakan tersebut. Jadi, ada baiknya juga kita melakukan persiapan yang perlu — termasuklah mendapatkan insurans bencana alam ini — dan elakkan kerunsingan berlebihan jika terkesan kelak. Baca juga perincian berkenaan hal ini di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required