Kadar tol Lebuhraya SUKE diumumkan – RM2.30 di setiap plaza tol Ampang dan Bukit Teratai mulai 15 Okt

Kadar tol Lebuhraya SUKE diumumkan – RM2.30 di setiap plaza tol Ampang dan Bukit Teratai mulai 15 Okt

Kadar tol bagi Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) telah pun diumumkan, dan ia efektif mulai jam 12.01 tengahmalam ini, 15 Oktober 2022 (Sabtu). Kadar yang ditetapkan untuk lebuhraya ini ialah RM2.30 bagi setiap plaza tol iaitu untuk kenderaan Kelas 1, atau kenderaan penumpang.

Ia meibatkan plaza tol Ampang dan Bukit Teratai, yang berada dalam fasa pertama bagi lebuhraya berkenaan yang telah pun mula beroperasi sejak sebulan yang lalu. Fasa pertama sepanjang 16.6 km ini adalah dari persimpangan Cheras-Kajang ke Bukit Antarabangsa.

Manakala plaza tol ketiga di antara jajaran Alam Damai bakal dibuka tidak lama lagi, dijangkakan sama kadarnya iaitu RM2.30, ini menjadikan kos keseluruhan bagi kadar tol sehala di jajaran SUKE untuk fasa pertama ini adalah mencecah RM6.90. Ketika fasa pertama dilancarkan pada 16 September 2022, pengguna lebuhraya berkenaan berpeluang menikmati kadar tol secara percuma selama sebulan.

Kadar tol Lebuhraya SUKE diumumkan – RM2.30 di setiap plaza tol Ampang dan Bukit Teratai mulai 15 Okt

Memiliki sejumlah 14 persimpangan dengan panjang sebenarnya mencecah 57.7 km, persimpangannya melibatkan Sri Petaling, Sungai Besi, Alam Damai, Cheras-Kajang, Cheras-Hartamas, Bukit Teratai, Tasik Tambahan, Permai, Kosas, Pekan Ampang, Ampang Point, Ulu Kelang, Hillview dan Bukit Antarabangsa.

SUKE juga menghubungkan lebuhraya-lebuhraya lain seperti Kesas (Sri Petaling), Lebuhraya KL-Seremban, Sungai Besi Expressway (Besraya), Grand Saga, Ampang-Kuala Lumpur Elevated Highway (AKLEH) dan Duta-Ulu Kelang Expressway (DUKE), yang buat masa sekarang kesemuanya bersambung dengan MRR2.

Selepas sebulan fasa pertama SUKE dibuka, syarikat konsesi yang sama, Prolintas melancarkan pula Lebuhraya Damansara-Shah Alam semalam dan diberikan kadar tol percuma sehingga 30 November 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required