Kadar tol Lebuhraya AKLEH, Guthrie, LKSA dan SILK turun antara 8%-15% mulai 20 Okt 2022 – PROLINTAS

Kadar tol Lebuhraya AKLEH, Guthrie, LKSA dan SILK turun antara 8%-15% mulai 20 Okt 2022 – PROLINTAS

Kumpulan Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS) selaku pengendali bagi Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE), Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA) dan Lebuhraya Lingkaran Penyuraian Trafik Kajang (SILK) baru saja mengumumkan kadar baharu bagi tol utuk keempat-empat lebuhraya berkenaan.

Menurut PROLINTAS, kadar tol bagi semua lebuhraya berkenaan akan diturunkan antara 8% dan 15% bermula 12.01 tengahmalam ini, 20 Oktober 2022.

“Pengurangan kadar tol ini membabitkan kenderaan Kelas Satu (kenderaan yang mempunyai dua gandar contohnya kereta penumpang dan tiga atau empat roda, kecuali teksi dan bas), Kelas Empat (teksi) dan Kelas Lima (bas) di empat lebuh raya terlibat.

Klik untuk besarkan

“Bagi kenderaan Kelas Dua (kenderaan yang mempunyai dua gandar dan lima atau enam roda, kecuali bas) dan Kelas Tiga (kenderaan yang mempunyai tiga gandar atau lebih, kecuali bas), kadar tol adalah tidak berubah,” kata PROLINTAS dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Untuk Kelas Satu, kadar tol baharu bagi AKLEH bakal menjadi RM2.13 berbanding RM2.50 iaitu melibatkan penurunan yang paling sebanyak mencecah 15%. Manakala penurunan sebanyak 8% pula bagi Guthrie yang menjadi RM1.75 (sebelum ini RM1.90), LKSA (Plaza Tol Seri Muda) pula RM1.56 (sebelum ini RM1.70), dan RM0.83 bagi LKSA (Plaza Tol Alam Impian) yang sebelum ini RM0.90. Manakala di Lebuhraya Silk pula, kadarnya bakal menjadi RM1.66, berbanding RM1.80 sebelum ini

Manakala untuk teksi pula, kadar baharu yang diumumkan ialah RM1.53 untuk AKLEH (juga turun 15%), dan RM0.83 bagi setiap Lebuhraya Guthrie, LKSA (Seri Muda & Alam Impian) dan SILK.

Kadar tol Lebuhraya AKLEH, Guthrie, LKSA dan SILK turun antara 8%-15% mulai 20 Okt 2022 – PROLINTAS

Bagi bas pula, kadar tol baharu bagi AKLEH ialah RM1.28, Guthrie (RM1.29), LKSA – Sri Muda (RM1.10), LKSA – Alam Impian (RM0.55), dan SILK (RM0.92).

Seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob pada 13 Oktober lalu, penurunan kadar tol ini menandakan keprihatinan kerajaan terhadap masalah rakyat yang berdepan dengan masalah kenaikan kos sara hidup.

Ismail Sabri turut mengumumkan Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS) dan Lebuhraya Sungai Besi (BESRAYA) di bawah kumpulan IJM Corporation Berhad juga akan terbabit dengan pengurangan kadar tol berkuatkuasa 1 Januari 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required