Yamaha XMax 2023 diperkenal di Eropah – varian Tech Max dapat skrin TFT 4.2 inci dengan fungsi navigasi

Yamaha XMax 2023 diperkenal di Eropah – varian Tech Max dapat skrin TFT 4.2 inci dengan fungsi navigasi

Setelah lebih lima tahun berada dalam pasaran, Yamaha akhirnya memberikan pembaharuan yang besar kepada skuter XMax dan sudah mula dijual di Eropah. Di sana, XMax dijual dalam versi XMax 125 dan XMax 300, tetapi yang lebih relevan kepada pasaran kita adalah XMax 300 kerana jika melihat model sebelum ini, bezanya dengan XMax 250 pasaran kita cuma kapasiti enjin.

Bagi model baru ini, XMax 300 ditawarkan dalam dua versi iaitu Standard dan juga Tech Max, dengan bezanya adalah pada kelengkapan. Selain penarafan emisi Euro 5, enjin XMax 300 tidak diusik dan masih sama seperti sebelum ini, iaitu unit satu silinder suntikan bahan api, SOHC 292 cc yang dipadankan bersama transmisi automatik v-belt, menghasilkan 27.6 hp pada 7,250 rpm dan 29 Nm pada 5,750 rpm.

Keseluruhan panel badan XMax 2023 ini adalah baru, dengan perhatian utama adalah kepada lampu LED hadapan yang mempunyai pencahayaan berbentuk X. Lampu LED belakang juga menggunakan motif X yang sama, tetapi nampak seperti sedikit lebih kecil, sementara lampu penunjuk arah yang sebelum ini terletak pada panel tepi diubah ke bahagian atas, berhampiran penghadang angin dan juga adalah unit LED.

Yamaha XMax 2023 diperkenal di Eropah – varian Tech Max dapat skrin TFT 4.2 inci dengan fungsi navigasi

Satu lagi peningkatan penting pada XMax 2023 adalah panel paparan, yang mana bagi model Standard, ia sekarang datang dengan unit LCD 4.3 inci. Ia bukan setakat boleh menunjukkan maklumat penting motosikal, tetapi juga boleh disambungkan kepada telefon pintar melalui aplikasi MyRide untuk memaparkan notifikasi panggilan, mesej dan status bateri.

Pada XMax Tech Max, skrin ini dinaik taraf kepada unit TFT 4.2 inci berwarna penuh berserta satu lagi skrin LCD 3.2 inci untuk tahap laju dan bahan api. Kawalan untuk skrin TFT itu boleh dilakukan melalui butang pada sebelah kiri pemegang, dan ia menawarkan beberapa tema paparan serta juga boleh disambung kepada telefon pintar melalui aplikasi MyRide.

Kelebihan lain skrin TFT XMax Tech Max ini selain memaparkan notifikasi dari telefon, ia juga boleh menunjukkan paparan penuh navigasi berasaskan Garmin berserta keadaan trafik semasa, jangkaan waktu tiba, had laju serta pelbagai lagi.

Bagi membantu keselesaan penunggang, XMax 2023 menerima tempat duduk berbentuk baru, serta penghadang angin hadapan dan pemegang yang boleh dilaras mengikut kesesuaian. Pada Xmax Tech Max, tempat duduk ini dibalut dengan fabrik ala kulit bersama jahitan warna emas.

Selain daripada itu, XMax Tech Max juga dijadikan lebih eksklusif dengan kemasan khas yang termasuk lapik aluminium pada peletak kaki, batang cermin sisi aluminium, serta lencana Tech Max aluminium di badan.

Kelengkapan lain pada skuter ini adalah sama termasuk ruang simpanan bawah tempat duduk yang boleh memuatkan dua helmet, brek cakera depan dan belakang dengan ABS, rim padanan 15 inci di hadapan dan 14 inci di belakang, tangki bahan api 13.2 liter, tinggi tempat duduk 795 mm, kawalan cengkaman serta berat keseluruhan 183 kg. Tiada peningkatan suspensi yang dinyatakan, dan ia masih menggunakan fork teleskopik biasa serta dua penyerap di belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • LIM YIT HOE on Jul 15, 2023 at 11:18 am

    may i know when will the new yamaha Xmax 250 launch.i heard that it will be launching soon.i am looking forward on this bike.when will it be able for booking.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required