Honda WR-V dilancarkan di Indonesia — 1.5L NA CVT, bawah HR-V, jadi pesaing bagi Ativa, Rocky dan Raize

Honda WR-V dilancarkan di Indonesia — 1.5L NA CVT, bawah HR-V, jadi pesaing bagi Ativa, Rocky dan Raize

Honda WR-V serba baru akhirnya membuat penampilan sulung hari ini di Indonesia. SUV kompak yang merupakan versi produksi bagi model SUV RS Concept yang mula muncul di Indonesia tahun lalu. Posisinya terletak di bawah HR-V dalam segmen B, dan merupakan pesaing terbaru bagi Daihatsu Rocky dan Toyota Raize, yang juga “saudara” kepada Perodua Ativa.

Dengan rekaan yang lebih realistik berbanding penampilan pada model konsep sebelum itu, WR-V tetap nampak menarik. Ia mempunyai ukuran 4,060 mm panjang dan 1,780 mm lebar, iaitu 4 mm lebih pendek berbanding Ativa, tetapi 70 mm lebih lebar. Dengan tinggi 1,608 mm, WR-V ini 27 mm lebih rendah berbanding Ativa. Jarak antara rodanya 2,485 mm pula adalah 40 mm lebih pendek berbanding Ativa. Ini juga bermakna WR-V ini lebih kecil berbanding HR-V.

Honda WR-V menggunakan enjin 1.5 liter NA, yang menjana sebanyak 121 PS pada 6,600 rpm dan 145 Nm tork pada 4,300 rpm. Unit DOHC i-VTEC Euro 4 ini adalah enjin yang sama digunakan pada City dan HR-V paling asas. Kotak gear semuanya juga sama, unit CVT automatik.

Honda WR-V dilancarkan di Indonesia — 1.5L NA CVT, bawah HR-V, jadi pesaing bagi Ativa, Rocky dan Raize

Ciri selebihnya juga sudah boleh dijangka — suspensi MacPherson strut di depan dan torsion beam di belakang, brek cakera di depan dan brek dram di belakang. Dua varian ditawarkan di Indonesia — E yang paling asas dengan rim 16-inci lima-jejari dengan tayar 215/60, sementara RS dengan rim 17-inci dua tona dengan tayar 215/55.

WR-V E datang dengan kelengkapan seperti penghidup enjin jarak jauh, butang Push Start, skrin sentuh 7-inci, kamera undur dengan pandangan pelbagai sudut, empat pembesar suara, panel pendingin digital, kerusi fabrik dan empat beg udara dengan VSA.

RS pula menerima tambahan lampu depan LED dengan DRL LED, ciri kunci pintu automatik ketika bergerak meninggalkan kereta, kluster meter digital dengan paparan 4.2-inci, enam pembesar suara, kerusi gabungan kulit dan fabrik, stereng dan tombol gear balutan kulit, pendingin automatik dan cermin sisi lipatan automatik.

Honda WR-V dilancarkan di Indonesia — 1.5L NA CVT, bawah HR-V, jadi pesaing bagi Ativa, Rocky dan Raize

Ciri keselamatan Honda Sensing bukan ciri standar untuk RS: ada juga penawaran RS dengan Sensing. Peringkat paling lengkap ini hadir dengan ciri ADAS serta LaneWatch, enam beg udara dan lampu automatik.

Honda WR-V dijual pada harga Rp.271.9 juta untuk varian E, bersamaan dengan RM82,395. RS pula pada harga
Rp.289.9 juta (RM87,865), sementara RS dengan Sensing Rp.309.9 juta (RM93,939). Tambahan bumbung hitam untuk warna Ignite Red Metallic RS pula akan melibatkan tambahan Rp.2.5 juta (RM757).

Pilihan warna terdiri daripada Taffeta White (E only), Meteoroid Gray Metallic, Crystal Black Pearl, Stellar Diamond Pearl (RS sahaja) dan Ignite Red Metallic (RS sahaja). Warna dua tona hanya untuk pilihan merah khas itu sahaja.

Adakah Honda WR-V ini cukup menarik, dengan kelengkapan dan tanda harganya ini? HR-V yang paling asas di sini misalnya menggunakan enjin yang sama dan dijual pada harga RM114,800, sementara Ativa 1.0 liter turbo pula dijual pada harga RM62,500 hingga RM73,400. Ada yang akan pilih WR-V?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required