Pemandu cedera parah tercampak keluar dari kereta ke dalam gaung — gunakan tali pinggang keselamatan

Pemandu cedera parah tercampak keluar dari kereta ke dalam gaung — gunakan tali pinggang keselamatan

Seorang lelaki berusia 24-tahun mengalami cedera parah ketika kereta yang dipandu melanggar pembahagi jalan, menyebabkannya tercampak keluar daripada kenderaan dan jatuh ke dalam gaung 10 meter, lapor Buletin TV3.

Kejadian berkenaan berlaku di Jalan Bangi Avenue di Bangi, Selangor. Enam orang petugas penyelamat dan sebuah kenderaan bombo dikerah ke tempat kejadian, menurut Ketua Jabatan Bomba Selangor, Zulfikar Jaffar. Mangsa kemudiannya berjaya diselamatkan dan dibawa naik dari gaung berkenaan dan diletakkan di bawah pemerhatian petugas medikal untuk rawatan lanjut.

Melihat kepada kejadian pemandu tercampak keluar ini, ia boleh dihindari sekiranya tali pinggang keselamatan digunakan. Posisi duduk yang betul juga akan membantu menghindari kecederaan parah sekiranya berlaku kemalangan. Jadi, jadikan tabiat untuk sentiasa memakai tali pinggang keselamatan ketika berada di dalam kenderaan.

Juga, jangan menipu dengan menggunakan kepala tali keledar palsu semata-mata untuk menyenyapkan bunyi amaran ketika tidak menggunakan tali keledar tersebut. Semua ini direka dan diwajibkan penggunaannya hanya untuk satu sebab: menyelamatkan nyawa anda sekiranya berlaku kemalangan. Bukan untuk tujuan atau kepentingan orang lain melainkan diri kita sendiri.

Penumpang belakang juga sepatutnya memanfaatkan ciri berkenaan. Bagaimanapun, pemerhatian oleh Institut Keselamatan Jalanraya Malaysia (MIROS) pada 2021 mendapati penggunaan tali keledar belakang masih rendah, iaitu pada kadar 11%. Ini sangat penting kerana pemandu berdepan risiko dua kali ganda untuk mati sekiranya penumpang di belakang mereka terpelanting ke depan dalam kemalangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required