MetMalaysia keluarkan amaran ribut petir dari 8-11 Nov 2022 — kereta anda sudah ada insuran banjir?

MetMalaysia keluarkan amaran ribut petir dari 8-11 Nov 2022 — kereta anda sudah ada insuran banjir?

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) hari ini (7 November 2022) telah mengeluarkan ramalan hujan bagi seluruh kawasan di Semenanjung Malaysia dan beberapa kawasan di Sabah & Sarawak. Maklumat ini penting untuk semua agar kita dapat mengambil langkah berjaga-jaga yang sepatutnya.

Dalam kenyataan tersebut, MetMalaysia memaklumkan penumpuan angin dijangka berlaku di Pantai Timur Semenanjung dan barat Sarawak. Keadaan ini berpotensi menghasilkan hujan berterusan yang boleh membawa hujan lebat dan angin kencang di Pantai Timur Semenanjung pada 8 hingga 11 November 2022.

Selain itu, negeri-negeri di Pantai Barat Semenanjung (Perak, Selangor, WP Kuala Lumpur, WP Putrajaya, Negeri Sembilan, Melaka & Johor) dan Sarawak dijangka mengalami hujan lebat dan ribut petir yang lebih kerap pada sebelah petang hingga malam. MetMalaysia juga telah mengemaskini Amaran Hujan Berterusan (Waspada) pada 2 pm, 7 November 2022 melibatkan negeri Kelantan, Terengganu, Pahan dan Johor bagi tempoh 8-11 November 2022.

Jadi, elok kita beri perhatian dan bersiap sedia dengan amaran yang terbaru ini. Jika boleh, elakkan untuk bergerak ke kawasan yang mungkin berisiko tersebut jika tiada urusan penting. Dan, kepada yang berada di kawasan berkenaan, serta perlu ke kawasan-kawasan tersebut, pastikan telah membuat persediaan yang secukupnya.

Jika bercakap tentang kenderaan, pastikan kenderaan anda ada perlindungan insurans untuk bencana alam. Ini amat penting bagi mengelakkan tanggungan besar yang perlu anda pikul sekiranya kenderaan terkesan atau rosak akibat banjir.

Perlindungan special perils ini tidaklah terlalu mahal. Sebagai contoh, beberapa penyedia insurans utama Malaysia, termasuk AIA, AIG, Allianz, AXA, Etiqa, Kurnia, MPI Generali, MSIG, RHB, Takaful dan Tokio Marine memperlihatkan kadar yang dikenakan adalah antara 0.15% hingga 0.5% daripada jumlah keseluruhan perlindungan kenderaan anda.

Jika jumlah yang diinsurankan untuk kereta anda adalah RM25,000, anda hanya perlu membayar serendah RM50 untuk perlindungan tambahan special perils ini. Selain itu, periksa dan pastikan juga keadaan tayar kenderaan anda berada dalam keadaan baik dan bunganya masih berkesan untuk digunakan dalam cuaca dan permukaan basah seperti ini. Selebihnya, ada eloknya untuk kita ekstra berhati-hati selalu ketika berada di atas jalanraya dalam keadaan seperti ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required