Beberapa jalan di sekitar ibu kota KL bakal ditutup pada 12-13 Nov sempena acara larian KLSCM 2022

Beberapa jalan di sekitar ibu kota KL bakal ditutup pada 12-13 Nov sempena acara larian KLSCM 2022

Bagi menjayakan acara Kuala Lumpur Standard Chartered Marathon (KLSCM) 2022, dimaklumkan bahawa beberapa jalan utama di sekitar ibu kota Kuala Lumpur bakal ditutup pada 12 hingga 13 November ini. Acara larian bertaraf antarabangsa yang melibatkan 34,000 penyertaan dari peserta tempatan dan luar negara ini bakal berlangsung pada 13 Nov, namun jalan yang terlibat mula ditutup secara berperingkat sehari sebelumnya untuk persediaan kelancaran KLSCM 2022.

Jalan Raja (Dataran Merdeka) walau bagaimana pun bakal ditutup mulai 8 malam pada 11 November, manakala Jalan Tun Perak, Jalan TAR, Lebuhraya AKLEH (kedua-dua hala), Lebuhraya DUKE (arah utara) dan Jalan Duta akan ditutup mulai 11 malam pada 12 November.

Manakala lain-lain jalan yang akan ditutup mulai jam 3 pagi pada 13 November termasuklah Lebuh Ampang, Jalan Sultan Ismail, Jalan Dang Wangi, Jalan Bukit Bintang, Jalan P.Ramlee, Jalan Tun Razak, Jalan Kuching, Jalan Ampang dan Bulatan Segambut.

Senarai jalan-jalan yang terbabit dengan penutupan adalah seperti dalam foto di bawah:

Klik untuk besarkan

Menurut penganjur acara KLSCM 2022, Dirigo Events, para peserta dan orang ramai disarankan menggunakan pengangkutan awam memandangkan tempat parkir di kawasan sekitar agak terhad. Malah dimaklumkan bahawa pihak penganjur juga berbesar hati untuk menaja perkhidmatan pengangkutan awam pada 12-3 Nov ini untuk semua peserta KLSCM 2022.

Untuk perkhidmatan LRT, stesen yang terpilih ialah Laluan Ampang dan Sri Petaling iaitu dari jam 4.30 pagi hingga 6 pagi (sabtu) dan 1.30 pagi hingga 6 pagi (Ahad), ia akan bergerak selang masa 15 minit. Sebelum ini, LRT Laluan Kelana Jaya juga termasuk dalam senarai, namun memandangkan ia sedang digantung operasinya sehingga 15 November ini, jadi penajaan untuk laluan ini terpaksa dibatalkan.

Namun demikian, selain LRT, penganjur juga menyediakan tambang percuma untuk para peserta di stesen MRT terpilih iaitu di sepanjang laluan Sungai Buloh-Kajang, juga pada waktu yang sama dengan LRT dan tren bergerak selang masa 20 minit.

Selain itu, para peserta juga boleh menaiki pengangkutan awam lain termasuk KTM Komuter, KL Monorel dan perkhidmatan e-hailing. Untuk yang ingin membawa kenderaan sendiri, sila pastikan kenderaan anda diparkir di tempat letak kereta sedia ada. Sila patuhi papan tanda dan arahan pihak berkuasa yang bertugas mengawal lalu lintas di sepanjang laluan yang terlibat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required