EICMA 2022: Honda Transalp XL750 diperkenal – enjin dua silinder selari 755 cc, rim 21/18 inci, skrin TFT

EICMA 2022: Honda Transalp XL750 diperkenal – enjin dua silinder selari 755 cc, rim 21/18 inci, skrin TFT

Nama Transalp yang sudah digunakan oleh Honda untuk model jelajah mereka sejak tahun 1986 hingga 2008 dihidupkan kembali apabila mereka memperkenalkan Transalp XL750 di acara EICMA 2022. Ia membawa rekaan serba baru, bersama enjin yang dikatakan berprestasi tinggi serta kelengkapan moden.

Dipacu oleh enjin dua silinder selari SOHC 755 cc bersama kotak gear enam kelajuan dengan klac jenis assist & slipper (sama seperti Hornet CB750), motosikal ini mampu menghasilkan kuasa sehingga 90.5 hp pada 9,500 rpm dan 75 Nm tork pada 7,500 rpm.

Lima mod tunggangan disediakan, dengan empat daripadanya (Sport, Standard, Rain dan Gravel) sudah ditetapkan manakala satu lagi (User) boleh dilaras mengikut kegemaran penunggang. Transalp XL750 juga datang dengan sistem elektronik lain seperti empat tahap Engine Power, tiga tahap Engine Brake, lima tahap (juga boleh ditutup) Honda Selectable Torque Control (HSTC) serta mod Offroad bagi ABS (ditutup untuk brek belakang).

Suspensi Transalp XL750 menggunakan unit daripada Showa, dengan bahagian hadapan terdiri daripada fork SFF-CATM (Separate Function Fork-Cartridge) 41 mm dengan pelarasan pra beban dan jarak gerak 200 mm, manakala di belakang terdapat monoshock yang menyediakan jarak gerak 190 mm bersama pelarasan pra beban dan disambung kepada lengan ayun melalui tetapan Pro-Link.

Menghubungkan motosikal ini dengan jalan adalah rim spoked bertiub saiz 21 inci dengan tayar 90/90 di hadapan dan 18 inci dengan tayar 150/70 di belakang. Sistem brek terdiri daripada cakera 310 mm berkembar dengan angkup dua piston di hadapan dan cakera 256 mm dengan angkup satu piston di belakang.

Segala informasi dan operasi motosikal dipaparkan melalui skrin TFT lima inci berwarna penuh di hadapan penunggang, dan ia juga boleh disambung kepada telefon pintar melalui bluetooth dan sistem Honda Smartphone Voice Control. Empat jenis paparan utama boleh dipilih oleh penunggang untuk skrin ini.

EICMA 2022: Honda Transalp XL750 diperkenal – enjin dua silinder selari 755 cc, rim 21/18 inci, skrin TFT

Kelengkapan lain yang disediakan oleh Transalp XL750 adalah termasuk semua lampu jenis LED, lampu penunjuk arah padam sendiri dan tangki bahan api 16.9 liter. Jarak kelegaan dari tanah adalah 210 mm manakala berat keseluruhan adalah 208 kg.

Selain tiga warna yang disediakan (Matte Iridium Gray Metallic, Matte Ballistic Black Metallic dan Ross White Tricolour), Honda juga menyediakan beberapa pakej untuk Transalp XL750 ini, iaitu Urban, Touring, Adventure, Rally dan Comfort, yang memberikan beberapa tambahan aksesori seperti beg barangan, pelindung enjin, pemanas tangan, soket pengecas, quickshifter, ekzos, lampu kabus dan pelbagai lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required