LRT Kelana Jaya akan beroperasi semula lebih awal

LRT Kelana Jaya akan beroperasi semula lebih awal

Masalah yang menyebabkan perkhidmatan LRT Kelana Jaya terpaksa diberhentikan sebelum ini khabarnya telah dapat diselsaikan, dan perkhidmatannya akan disambung sepenuhnya lebih awal daripada tempoh asal yang diumumkan terdahulu. Perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Pengangkutan Sementara, Datuk Seri Wee Ka Siong. 9 November lalu, RapidKL mengumumkan 16 stesen terpaksa ditutup hingga 15 November.

Dengan perkembangan terbaru ini, sambungan semula perkhidmatan tersebut dijangka akan dilakukan lebih awal. Bercakap dalam satu sidang media hari ini, Wee memaklumkan dengan penggantian moden dan pembekal kuasa bagi landasan berkenaan yang telah dilakukan, masalah yang dihadapi sebelum ini telah pun diatasi, lapor FMT. Beliau menambah, perkhidmatan itu akan menjalani ujian sehari esok sebelum keputusan pembukaan semulanya diumumkan kelak.

“Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) juga perlu memastikan yang pengesahan daripada pakar Thales Group bahawa landasan ini selamat dan stabil untuk digunakan sebelum semua operasi diteruskan. Jika tiada lagi sebarang masalah, maka perkhidmatan akan diteruskan, dan Prasarana akan membuat pengumuman itu pada jam 6 petang sehari sebelumnya,” jelas beliau.

Wee berkata, ujian yang akan dijalankan esok akan meneliti operasi tren di sepanjang jajaran Kelana Jaya selama sehari. “Kami ingin memastikan tren berkenaan boleh beropersi selama sehari tanpa sebarang masalah dan akan membuat penilaian berdasarkan hal itu,” tambah beliau. Walaupun tarikh spesifik belum diumumkan, LRT KJ berkemungkinan besar akan beroperasi semula sepenuhnya pada 13 November.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required