KL Standard Chartered Marathon (KLSCM) 2022 bakal berlangsung hujung minggu ini (12 dan 13 November) akan melibatkan penutupan banyak jalan-jalan di sekitar ibu negara, seperti yang sudah dimaklumkan sebelum ini.

Kini, dengan perkhidmatan LRT yang terpaksa diberhentikan akibat masalah teknikal, yang melibatkan penutupan 16 stesen sepanjang jajaran Kelana Jaya, Prasarana dan penganjur KLSCM, Dirigo Events telah mengumumkan pilihan alternatif percuma kepada peserta yang menggunakan pengangkutan awam, esok dan lusa.

Mereka mempunyai pilihan untuk menaiki bas (Laluan 2) dari stesen LRT Gombak ke LRT Maluri, dan dari sama mereka boleh menyambung perjalanan ke jajaran LRT Ampang dan turun di Masjid Jamek. Pilihan lain untuk peserta adalah untuk menaiki bas (Laluan 1) dari LRT Ara Damansara ke stesen MRT Phileo Damansara, dan boleh menyambung perjalanan mereka ke Dataran Merdeka menggunakan jajaran MRT Kajang, dan turun di Pasar Seni.

Sementara itu, peserta yang tinggal di sekitar KLCC boleh berjalan ke stesen monorel terdekat untuk ke Dataran Merdeka. Mereka juga dinasihatkan untuk turun di MRT Pasar Seni dan berjalan ke Dataran Merdeka.

Laluan 1 akan menggunakan bus dua tingkat dengan kapasiti berdiri 115 orang, sementara Laluan 2 akan menggunakan bas biasa dengan kapasiti berdiri 53 orang, dengan kekerapan setiap 15 minit. Perkhidmatan pengangkutan awam akan bermula dari 4.30 pagi hingga 6 pagi pada Sabtu, 12 November, dan 1.30 pagi hingga 6 pgi pada Ahad, 13 November.

Perincian lanjut tentang laluan perlumbaan dan jalan yang ditutup ada di sini.