Corak penerimaan model hibrid Honda di Malaysia tunjuk peningkatan — 11% bagi model terkini HR-V

Corak penerimaan model hibrid Honda di Malaysia tunjuk peningkatan — 11% bagi model terkini HR-V

Bagi Honda Malaysia, memperkenalkan model hibrid untuk pasaran tempatan bukanlah perkara baru. Bagi model Civic misalnya — yang mana versi terbaru Civic RS e:HEV bagi model generasi ke-11 dilancarkan untuk pasaran tempatan hari ini — telah menyaksikan Civic hibrid pertama yang diperkenalkan di sini adalah sejak tahun 2007 lagi.

Sepanjang tempoh berkenaan, ada beberapa lagi model hibrid yang pernah diperkenalkan, sebagai contoh Honda Insight, model sports CR-Z, dan pernah juga ada Jazz Hybrid. Ini bermakna, Honda sejak awal telah memberi tumpuan kepada teknologi hibrid untuk pasaran tempatan, dan corak itu diteruskan dengan lebih giat dalam tempoh dua tahun terakhir ini.

Memang, komposisi jumlah yang terjual bagi versi hibrid bagi model-model sedia ada Honda — bahkan bagi jenama lain juga — adalah relatif kecil, tetapi ia semakin memberikan sumbangan jualan yang bertambah banyak. Hal ini ditunjukkan oleh Honda bagi tiga model hibrid terkini yang dijual.

Corak penerimaan model hibrid Honda di Malaysia tunjuk peningkatan — 11% bagi model terkini HR-V

Model yang dimaksudkan termasuklah City sedan e:HEV RS yang dilancarkan pada Oktober 2020, dan sehingga Oktober 2022 ia telah menyumbang sebanyak 5% daripada jualan City sedan setakat ini. City Hatchback yang dilancarkan pada Disember 2021 juga turut diperkenalkan dalam versi e:HEV, dan angka jualannya bagi model bersamaan juga meningkat kepada 8%.

Model hibrid yang diperkenalkan sebelum ini, HR-V e:HEV RS juga terus menunjukkan peningkatan dan penerimaan pelanggan, dengan mencatatkan 11% daripdaa jumlah keseluruhan model itu yang telah terjual setakat Oktober 2022. Kini dengan Civic RS e:HEV, Honda Malaysia mempunyai penawaran barisan kenderaan hibrid dalam segmen B dan C yang agak lengkap sebagai pilihan kepada versi petrol biasa. Akan ada lebih ramai yang beralih kepada kereta hibrid selepas ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required