PRU15: PLUS keluarkan Cadangan Waktu Perjalanan 16-21 Nov – jangka trafik meningkat 1.8j-1.9j sehari

PRU15: PLUS keluarkan Cadangan Waktu Perjalanan 16-21 Nov – jangka trafik meningkat 1.8j-1.9j sehari

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) menjangkakan peningkatan trafik di antara 1.8 juta hingga 1.9 juta sehari di rangkaian lebuh raya kendaliannya pada 17 hingga 21 November ini apabila orang ramai berpusu-pusu pulang ke kampung halaman untuk mengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 pada 19 November 2022.

Justeru, bagi membantu orang ramai menikmati perjalanan yang lebih selesa sewaktu merentasi Lebuhraya Utara-Selatan, PLUS mengeluarkan jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) dan bersedia dari pelbagai sudut operasi lebuh raya bagi menghadapi peningkatan trafik.

“PLUS mengeluarkan TTA sempena PRU ke-15 di Lebuhraya Utara-Selatan bagi tempoh 16 hingga 21 November 2022. Bagi perjalanan keluar dari Lembah Klang bermula 16 hingga 18 November, kami menasihatkan pengguna lebuh raya dari Lembah Klang yang menuju ke Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak (Utara) dan Johor supaya memasuki lebuh raya sebelum jam 10 pagi.

“Manakala, pengguna dari Lembah Klang yang menuju ke lain-lain negeri dinasihatkan masuk ke lebuh raya di antara jam 1 petang hingga 4 petang,” kata Ketua Pegawai Operasi PLUS, Datuk Zakaria Ahmad Zabidi.

PRU15: PLUS keluarkan Cadangan Waktu Perjalanan 16-21 Nov – jangka trafik meningkat 1.8j-1.9j sehari

Bagi perjalanan pulang semula ke Lembah Klang dan ibu kota bermula 20 hingga 21 November pula, pengguna dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak (Utara), Johor dan lain-lain negeri disarankan supaya memasuki lebuh raya sebelum jam 10 pagi.

“Orang ramai khususnya yang ingin pulang ke kampung halaman atau bergerak ke lokasi mengundi masing-masing dinasihatkan untuk membuat persiapan rapi dan merancang perjalanan dengan lebih awal untuk pulang dan kembali semula ke ibu kota semasa tempoh ini. Pengguna juga perlu menjangka akan menghadapi tempoh perjalanan yang lebih panjang di lebuh raya berikutan peningkatan kenderaan berbanding hari-hari biasa.

Namun begitu, PLUS turut membuat persediaan dari sudut operasi lebuh raya bagi membantu orang ramai menikmati perjalanan yang selesa sepanjang tempoh tersebut. Persediaan ini merangkumi aspek pengurusan operasi serta kemudahan lebuh raya di plaza tol dan kawasan rehat dan rawat (R&R) agar kesemuanya berada pada tahap yang terbaik untuk menerima pertambahan kenderaan di lebuh raya,” tambah beliau.

Sementara itu, PLUS juga menghentikan sementara kerja-kerja penyelenggaraan, naik taraf atau pembinaan yang memerlukan penutupan lorong di lebuh raya bermula 17 sehingga 21 November 2022 kecuali kerja-kerja kecemasan seperti pengalihan kenderaan yang terlibat di dalam kemalangan, pembersihan lokasi kemalangan dan kerja-kerja pembaikan yang kritikal.

Dalam masa yang sama, PLUS juga menyediakan kren dan kembalik di lokasi-lokasi strategik lebuh raya untuk mempercepatkan proses pengalihan, penundaan kenderaan rosak atau kenderaan terlibat dengan kemalangan untuk melancarkan aliran trafik.

Selain itu, PLUS juga memastikan semua kemudahan awam seperti tandas dan surau serta stesen minyak di kawasan rehat dan rawat (R&R) serta hentian sebelah terpilih beroperasi 24 jam sehari untuk menampung kehadiran pengunjung. Pengguna lebuh raya juga digalakkan untuk berhenti rehat setiap dua jam pemanduan dan menikmati pelbagai pilihan makanan dan minuman yang disediakan oleh rakan niaga kami di R&R sebelum menyambung semula perjalanan.

“Para pengguna lebuh raya dinasihatkan untuk mematuhi had laju, arahan lalu lintas dan berhati-hati ketika memandu berikutan cuaca hujan yang melanda negara di beberapa lokasi. PLUS berharap semua pengguna lebuh raya selamat sampai ke destinasi untuk menunaikan tanggungjawab kepada negara,” kata Datuk Zakaria lagi.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan hari kelepasan am di seluruh Malaysia pada 18-19 November ini bagi memudahkan rakyat untuk keluar mengundi. Selain itu, Perdana Menteri juga turut mengumumkan pemberian kadar tol percuma di kesemua lebuhraya untuk tempoh yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required