PRU15: Kerajaan umum pemberian kadar tol percuma di semua lebuhraya pada 18-19 November ini

PRU15: Kerajaan umum pemberian kadar tol percuma di semua lebuhraya pada 18-19 November ini

Bukan setakat mengumumkan hari kelepasan am pada 18 dan 19 November ini sempena Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15), Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut memaklumkan tawaran tol percuma diberikan yang melibatkan kesemua lebuhraya pada tarikh yang sama.

Ismail Sabri berkata, tawaran tol percuma ini dipersetujui oleh 30 syarikat konsesi lebuhraya dan bertujuan memudahkan Keluarga Malaysia menunaikan tanggungjawab masing-masing untuk mengundi pada Sabtu ini.

“Bagi memudahkan pengundi balik mengundi, sebanyak 30 konsesi lebuh raya bersetuju tawar tol percuma selama dua hari kepada pengguna sempena PRU15.

“Pemberian kadar tol secara percuma ini akan bermula pada jam 12.01 tengah malam pada 18 November sehingga jam 11.59 malam 19 November,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

PRU15: Kerajaan umum pemberian kadar tol percuma di semua lebuhraya pada 18-19 November ini

Sebagai pengingatan bersama, sekiranya anda belum tahu di manakah tempat mengundi, anda disarankan melakukan semakan menerusi MySPR Semak.

Selain itu, bagi anda yang mengundi di luar kawasan tempat anda bermastautin, mungkin di kampung halaman, pastikan anda memeriksa kondisi kenderaan anda sebelum memulakan perjalanan. Jika kenderaan anda menghampiri tempoh servis yang berikutnya, anda boleh berbuat demikian sebelum balik mengundi.

Atau pun, jika tempoh servis masih lambat lagi, jangan lupa untuk periksa minyak enjin, keadaan pad brek, radiator dan coolant – pastikan semuanya berada pada tahap yang baik. Jika ada sebarang kerosakan, masih sempat untuk diperbaiki agar ia tidak menganggu kelancaran perjalanan anda kelak.

Jangan lupa juga untuk memeriksa kondisi bateri dan tayar kenderaan. Jika ia perlu ditukar, jangan kedekut duit untuk menukarkannya demi keselamatan anda juga. Jika tayar masih berada dalam kondisi baik, anda mungkin boleh melakukan penjajaran ( alignment) dan pengimbangan (balancing), serta jangan lupa pam tayar juga (jika diperlukan). Sekarang ini pula musim hujan, jadi bab tayar sangat penting dan perlu dititikberatkan atas dasar keselamatan bersama.

Sila rancang perjalanan anda, pastikan kesihatan ‘mengizinkan’ untuk anda memandu, amalkan pemanduan berhemah dan berhati-hatilah di jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required