EICMA 2022: Royal Enfield Super Meteor 650 bawa gaya cruiser, enjin 650 cc 47 PS, lampu hadapan LED

EICMA 2022: Royal Enfield Super Meteor 650 bawa gaya cruiser, enjin 650 cc 47 PS, lampu hadapan LED

Barisan motosikal siri 650 keluaran Royal Enfield kini disertai satu lagi model baru apabila pengeluar itu memperkenalkan Super Meteor 650 di pameran EICMA 2022. Membawa rekaan sebuah cruiser, model ini menggunakan rekaan serba baru, termasuk casis dan menjadi motosikal Royal Enfield pertama yang menggunakan lampu utama jenis LED.

Menggerakkannya adalah enjin sama seperti Continental GT 650 dan Interceptor 650, iaitu unit dua silinder selari 650 cc SOHC dengan sistem suntikan bahan api dan penyejukan angin/minyak, yang digabungkan bersama transmisi enam kelajuan, menghasilkan kuasa 47 PS pada 7,250 rpm dan 52.3 Nm tork pada 5,650 rpm.

Bagi menjadikan motosikal yang mencatat berat 241 kg ini stabil atas jalan raya, ia dipasang dengan fork USD 43 mm dengan jarak gerak 120 mm di hadapan, sementara di belakang menggunakan dua penyerap berjarak gerak 101 mm, dengan pelarasan pra beban. Rim pula menggunakan jenis aluminium bersaiz 19 inci di hadapan, dan 16 inci di belakang, dibalut tayar tebal masing-masing bersaiz 100/90 dan 150/80.

Sistem brek yang sekadar mencukupi diberi pada Super Meteor 650, terdiri daripada unit cakera tunggal 320 mm dengan angkup dua piston di hadapan dan cakera 300 mm dengan angkup dua piston di belakang – ABS dual channel adalah standard. Tangki bahan api model ini berkapasiti 15.7 liter.

Informasi penting motosikal dipaparkan melalui meter gabungan analog dan digital utama berbentuk bulat, sementara di sebelahnya pula terdapat satu lagi panel digital bulat kecil untuk navigasi apabila sistem disambung kepada telefon pintar. Demi memberi kesenangan kepada pengguna, motosikal ini juga disediakan dengan soket pengecas USB 5V.

Selain versi asas, Super Meteor 650 turut ditawarkan dalam versi Tourer yang datang dengan beberapa aksesori tambahan termasuk penyandar tempat duduk belakang serta penghadang angin hadapan. Pilihan warna pula kesemuanya ada tujuh.

first led headlamp

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required