Toyota Innova Zenix 2023 – imej bocor sebelum didedahkan di Indonesia, tampil rupa seperti SUV

Toyota Innova Zenix 2023 – imej bocor sebelum didedahkan di Indonesia, tampil rupa seperti SUV

Toyota Innova generasi baru sebelum ini dilaporkan bakal didedahkan di Indonesia hari ini, 17 November 2022. Namun sehingga petang ini masih tiada sebarang berita rasmi berkenaan model tersebut. Walau bagaimanapun, beberapa gambar MPV tujuh tempat duduk tersebut telah pun bocor di internet!

Menerusi imej yang terdedah berkenaan, ia disahkan menggunakan nama Innova Zenix seperti yang didedahkan sebelum ini. Model generasi baharu ini kelihatan lebih seperti SUV, berbanding MPV dengan bentuk yang pelik bagi model generasi sebelumnya.

Pada bahagian muka, Innova Zenix ini menerima gril tinggi berbentuk heksagon, diapit dan bersambung dengan lampu hadapan LED yang tirus. Manakala pada bampar, ia diberikan kemasan seakan liang ambilan udara pada setiap sisi dengan bahagian yang nipis pada bahagian tengah untuk menghubungkan kedua-duanya, bersama jalur lampu nyalaan siang LED yang diletakkan melintang.

Toyota Innova Zenix 2023 – imej bocor sebelum didedahkan di Indonesia, tampil rupa seperti SUV

Sekali tengok, Innova Zenix ini kelihatan seperti Toyota Corolla Cross dalam versi yang lebih besar – mungkin kerana rekaan pada gril hadapan dan bahagian penutup bonet hadapan yang menampilkan rekaan seakan sama antara kedua-duanya.

Sedikit gambar dalaman Innova Zemix tersebut turut bocor, yang menampilkan keseluruhan rupa papan pemukanya. Untuk model generasi baharu ini, Innova menampilkan papan pemuka dengan rekaan lebih bersegi berbanding beralun pada model generasi sebelum itu. Ia turut diberikan skrin infotainmen yang agak besar dan diletakkan secara berdiri sendiri.

Tombol gear kini diletakkan pada konsol yang bersambung dengan papan pemuka, dan telah terpisah dengan konsol terowong tengah. Bahagian hadapan penumpang hadapan direka dengan para yang kelihatan seperti ruang storan, serta diberikan pemegang cawan yang besar. Pemandu diberikan roda stereng baharu yang kelihatan seperti roda stereng Corolla Cross, tetapi dengan suis-suia kawalan yang berbeza.

Toyota Innova Zenix 2023 – imej bocor sebelum didedahkan di Indonesia, tampil rupa seperti SUV

Sebelum ini Toyota turut ada menyiarkan imej teaser yang mengesahkan bahawa Innova Zenix 2023 tersebut diberikan bumbung panaromik yang cukup besar, serta diberikan lampu suasana berwarna biru di sekelilingnya

Dalam laporan sebelum ini, Innova 2023 dikhabarkan dibina berasaskan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) dan akan didedahkan di Indonesia pada November, diikuti dengan pasaran India sebelum berakhir tahun ini. Secara spesifiknya, platform yang digunakan pada Innova baharu ini adalah dari varian TNGA-C bagi menggantikan casis ladder frame yang dikongsi bersama Toyota Hilux pada Innova generasi sebelumnya.

Dalam gambar yang bocor ini turut boleh dilihat illustrasi seakan kuasa elektrik pada setiap roda, yang mungkin menandakan bahawa laporan sebelum ini menyebut bahawa Innova Zenix bakal menerima unit rangkaian kuasa hibrid adalah benar.

Spyshot Toyota Innova 2023 di India

Platform TNGA sememangnya dibangunkan untuk menerima sistem janaan dengan elektrifikasi seperti yang pernah dilihat pada Corolla Cross Hybrid dan Lexus UX300e EV. Sistem janaan yang sama dalam Corolla Cross Hybrid mungkin akan digunakan untuk Innova bagi memberikan kuasa keseluruhan sistem 122 PS menerusi gandingan enjin 2ZR-FXE 1.8 liter kitaran Atkinson (98 PS/142 Nm), eCVT dan motor elektrik (72 PS/163 Nm).

Apa pun kita tunggu sahaja perincian rasmi yang dikeluarkan oleh Toyota mungkin dalam sedikit sahaja masa lagi – ada khabar mengatakan pelancarannya di Indonesia telah ditunda dari hari ini ke 21 November nanti.

GALERI: Teaser dan spyshot Toyota Innova Zenix 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required