Maxus G90 dilancar di Australia – harga dari RM165k; boleh lawan Toyota Alphard dan Vellfire di Malaysia?

Maxus G90 dilancar di Australia – harga dari RM165k; boleh lawan Toyota Alphard dan Vellfire di Malaysia?

Maxus G90, yang pertama kali diperkenalkan di China April lalu kini tiba pula di pasaran Australia sebagai LDV Mifa. Nama itu digunakan atas sebab terdapat isu pemilikan nama, di mana ia dimiliki oleh syarikat lain yang membekalkan kelengkapan trak di negara itu.

Dalam keadaan standard, G90/Mifa ini ditawarkan di Australia dengan tetapan tempat duduk 2-2-3, tetapi CarExpert melaporkan versi lapan tempat duduk akan tiba pada tahun 2023. Tiga varian disediakan sekarang, iaitu Mode, Executive dan Luxe – dengan harga antara AUD53,990 ke AUD72,990 (RM165,180 ke RM223,310).

Satu-satunya pilihan enjin yang disediakan adalah unit petrol empat silinder 2.0 liter turbo, yang mampu menghasilkan 218 PS (215 hp atau 160 kW) dan tork 360 Nm. Kuasa ini disampaikan kepada dua roda hadapan melalui transmisi automatik lapan kelajuan Aisin dan pemandu boleh memilih tiga mod pemanduan iaitu Power, Normal dan Eco.

Perlu diketahui juga terdapat varian elektrik penuh bagi G90/Mifa ini, dipanggil sebagai Mifa 9 – diperkenalkan November tahun lepas. Versi EV ini juga akan tiba di Australia hujung bulan ini, dan menampilkan bateri lithium ion 90 kWh, untuk memberi jarak gerak sehingga 440 km mengikut kitaran WLTP. Bateri ini menggerakkan motor elektrik yang berkuasa 245 PS (241 hp atau 180 kW) dan tork 350 Nm, dengan pengecasan boleh dilakukan menggunakan sumber AC dan DC.

Berkenaan dimensi, G90/Mifa mencatat ukuran panjang 5,280 mm, lebar 1,998 mm, tinggi 1,845 mm dan jarak roda 3,200 mm. Ini menjadikan ia lebih besar berbanding Toyota Alphard dan Vellfire yang berada dalam pasaran kita – 4,945/4,935 mm panjang, 1,850 mm lebar, 1,895 mm tinggi dan jarak roda 3,000 mm.

Apabila dibandingkan dengan Kia Carnival juga G90/Mifa ini adalah lebih besar, tetapi MPV Korea itu mencatat ukuran yang lebih hampir, iaitu panjang 5,155 mm, lebar 1,995 mm, tinggi 1,775 mm dan jarak roda 3,090 mm.

Maxus G90 dilancar di Australia – harga dari RM165k; boleh lawan Toyota Alphard dan Vellfire di Malaysia?

Jika ini masih tidak meyakinkan anda, mungkin rekaannya boleh. G90/Mifa menggunakan gril besar di bahagian hadapan, dengan DRL LED menegak serta lampu utama LED yang nipis. Kemasan krom digunakan pada banyak bahagian dan pemilik juga boleh mendapatkan skema warna dua tona untuk MPV ini. Rim pula disediakan dalam saiz dari 18 inci ke 19 inci.

Masuk ke bahagian dalam, G90/Mifa menggunakan rekaan minimalis dengan corong pendingin hawa yang nipis dan butang kawalan suhu jenis sesentuh yang rata dengan kemasan papan pemuka. Di atasnya terdapat skrin sesentuh 12.3 inci untuk sistem infotainmen yang boleh disambung dengan Apple CarPlay. Panel instrumen menggunakan skrin digital tujuh inci.

Menggantikan model G10 sebelum ini, G90/Mifa menyediakan balutan tempat duduk kulit warna hitam, lampu suasana 64 warna, pintu belakang gelungsur, pintu but bukaan kuasa, brek parkir elektronik, pengawal suhu khas untuk tempat duduk baris kedua, pembersih udara, tempat duduk baris pertama dan kedua kawalan kuasa, sistem bunyi 12 pembesar suara dan pad pengecas tanpa wayar.

Lebih penting lagi, MPV baru ini mempunyai senarai ciri keselamatan dan bantuan pemandu yang panjang, termasuk tujuh beg udara, ESP, EBD, Brake Assist, ABS, Autonomous Emergency Braking, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, Rear Collision Warning, Hill Descent Control dan Traffic Sign Recognition.

Semua ciri ini diberikan standard, dengan satu-satunya beza antara varian adalah kamera 360 darjah yang diberikan pada varian Executive dan Luxe, sementara varian asas Mode hanya mendapat kamera undur biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required