Honda BR-V 2023 dilancar di Filipina — 1.5L NA, CVT, 6MT, empat varian dan Honda Sensing; dari RM87k

Honda BR-V 2023 dilancar di Filipina — 1.5L NA, CVT, 6MT, empat varian dan Honda Sensing; dari RM87k

Selepas Thailand dan Indonesia, Honda BR-V generasi kedua kini diperkenalkan pula untuk pasaran Filipina. Pertama kali tampil di peringkat global pada September 2021, crossover tujuh-tempat duduk itu ditawarkan dalam empat varian: S MT, S CVT, V CVT dan VX CVT Honda Sensing, dengan harga di antara 1.09 to 1.39 juta peso Filipina (RM87,009 hingga RM110,956).

Semua varian menggunakan unit enjin yang sama, iaitu 1.5 liter NA empat-silinder petrol yang menghasilkan 121 PS (119 hp atau 89 kW) pada 6,600 rpm dan 145 Nm tork pada 4,300 rpm. Enjin i-VTEC ini memacu roda depan melalui CVT atau kotak gear manual enam-kelajuan, dengan kedua-dua transmisi sama dengan yang ditawarkan untuk pasaran Indonesia.

Berdasarkan ujian penggunaan minyak yang dilakukan dengan usahasama Persatuan Automobil Filipina (AAP), BR-V dalam varian V CVT memberikan bacaan 24.71 km/l, diikuti dengan VX CVT Honda Sensing dengan 23.49 km/l dan S CVT dengan 22.62 km/l. Menurut Honda Cars Filipina, ujian merangkumi pemanduan lebuhraya sejauh 128 km, dengan kelajuan antara 60 dan 80 km/j pada 1,500-2,000 rpm, dan pendingin ditetapkan pada 24 darjah celcius dengan tahap kipas satu.

Honda BR-V 2023 dilancar di Filipina — 1.5L NA, CVT, 6MT, empat varian dan Honda Sensing; dari RM87k

Dari segi kelengkapan, varian asas S MT datang dengan lampu utama LED penuh, lampu belakang LED, rim 16-inci (dengan tayar 215/60), paparan kluster instrumen multi-info, head unit skrin sentuh tujuh-inci (dengan Android Auto dan Apple CarPlay), empat pembesar suara, pendingin kawalan manual, sistem tanpa kunci, kerusi fabrik, empat beg udara, ABS, EBD, bantuan kestabilan kenderaan, bantuan mula mendaki, kamera undur dan sensor kunci pintu automatik berdasarkan pengesanan kelajuan.

S CVT pula menerima tambahan penghidup enjin jarak jauh, yang tidak ditawarkan untuk varian manual. Beralih ke V CVT, BR-V ini menerima rim 17-inci (dengan tayar 215/55), pendingin automatik, kerusi balutan kulit, sensor parkir belakang dan kunci automatik ketika menjauhi kenderaan.

Sementara itu, varian paling tinggi VX CVT pula menerima tambahan dua lagi pembesar suara menjadikannya enam, dua beg udara tirai di depan menjadikan enam semuanya, Honda LaneWatch dan Honda Sensing. Ini termasuklah kawalan melayar adaptif, AEB, lampu tinggi automatik, bantuan mengekalkan lorong, penghindaran penukaran lorong dan amaran penukaran lorong.

Honda BR-V 2023 dilancar di Filipina — 1.5L NA, CVT, 6MT, empat varian dan Honda Sensing; dari RM87k

Lima pilihan warna disediakan dengan Lunar Silver Metallic dan Meteoroid Grey Metallic ada untuk semua varian; Tafetta White hanya untuk gred S; sementara Crystal Black Pearl hanya untuk V CVT dan S CVT. V CVT dan VX CVT juga hadir dalam warna eksklusif Premium Opal White Silver Pearl dengan tambahan kos 20,000 peso Filipina (RM1,595).

Sangat mungkin model BR-V generasi kedua ini juga akan memasuki pasaran Malaysia tak lama lagi. Sama seperti di Thailand, BR-V baru ini dikenakan harga lebih tinggi di Filipina berbanding sebelum ini, dan corak yang sama juga boleh kita jangkakan sebaik sahaja ia tiba di sini nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required