Kia Sorento 2022 dikesan di Malaysia – bakal dilancar?

Kia Sorento 2022 dikesan di Malaysia – bakal dilancar?

Tahun 2022 bakal menutup tirai tidak lama lagi, namun masih ada masanya untuk pelancaran model kereta baharu, salah satunya ialah Kia Sorento generasi ke-empat yang dijangka tiba sebelum 2023 mengambil alih kalendar baharu.

Baru-baru ini, kelihatan SUV tersebut dalam rona hitam dikesan berada di atas jalan di sini. Kelibatnya sempat dirakamkan oleh saudara Loh Kah Sing dan telah dimuat naik di laman facebook Kia Sorento Owners Club Malaysia. Model ini yang diperkenalkan di peringkat global pada Mac 2020, dijangka dilancarkan pada suku akhir 2022, seperti yang dilaporkan oleh RHB Investment Bank.

Tahun lalu, Kia Malaysia telah mendedahkan rancangannya untuk melancarkan empat model pemasangan tempatan (CKD) termasuk Sorento di pasaran tempatan, dan akan menjadi model kedua yang dilancarkan pada tahun ini, selepas MPV Carnival yang terdahulu dilancarkan pada Julai lalu.

Kia Sorento 2022 dikesan di Malaysia – bakal dilancar?

Bermaz selaku pengedar rasmi Kia bagi pasaran tempatan juga telah mengesahkan SUV ini akan dijual di Malaysia dengan versi enjin pembakaran dalaman (ICE), hibrid dan plug-in hybrid. Dua penjana kuasa ICE akan ditawarkan iaitu 2.5 liter pengecas turbo petrol (281 PS) dan 2.2 liter turbodiesel (202 PS), kedua-duanya dipadankan dengan transmisi automatik dwi-klac lapan-kelajuan.

Manakala versi hibrid pula akan menerima enjin 1.6 liter turbo empat-silinder petrol yang diganding bersama motor elektrik 60 PS dan mampu menghasilkan keseluruhan kuasa cecah 230 PS. Bagi versi PHEV pula, ia diberikan motor elektrik lebih padu pada angka prestasi 91 PS. Ia dijanakan oleh bateri lithium-ion 13.8 kWH, dengan jarak elektrik sehingga 51 km mengikut kitaran WLTP. Kedua-dua versi hibrid dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan dan pacuan semua-roda.

Ciri kelengkapan yang bakal diberikan untuk Sorento generasi ke-empat ini termasuklah Highway Driving Assist 2 (HDA2) yang menawarkan Level 2 semi-autonomous driving, remote parking assist, kluster instrumen digital 12.3-inci, skrin sesentuh tengah 10.25-inci dan sistem bunyi Bose. Selebihnya kita akan mengetahui apabila ia dilancarkan di pasaran tempatan kelak.

GALERI: Kia Sorento Plug-in Hybrid 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required