Subaru Crosstrek 2023 dilancar di Jepun – 2.0L e-Boxer 145 PS; AWD dan FWD; harga dari RM87k

Subaru Crosstrek 2023 dilancar di Jepun – 2.0L e-Boxer 145 PS; AWD dan FWD; harga dari RM87k

Susulan pelancarannya di peringkat global pada September lalu, Subaru Crosstrek serba baharu telah pun mula dijual di Jepun. Nama Crosstrek ini mungkin kurang dikenali bagi kita tetapi untuk pasaran Malaysia, ia dinamakan sebagai Subaru XV.

Sebelum ini lebih dikenali sebagai XV Crosstrek di sebahagian pasaran dunia, namun Subaru telah menggugurkan perkataan “XV” sejak tahun 2015, dan untuk model generasi ketiga, namanya dikekalkan sebagai Crosstrek.

Untuk versi terkini ini, Crosstrek berukuran 4,480 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,575 mm tinggi dan jarak rodanya 2,670 mm. Ia lebih panjang berbanding model sebelumnya iaitu sebanyak 15 mm dan dikurangkan ketinggian mencecah 40 mm, namun lebar dan jarak rodanya dikekalkan. Untuk jarak kelegaan tanah (ground clearance) pula ialah 200 mm, sesuai untuk penggunaan di laluan off-road.

Selain dimensi yang disemak semula, crossover ini turut dibangunkan dengan versi Subaru Global Platform (SGP) yang dipertingkatkan, yang menyaksikan evolusi terkini dalam rekaannya. Bahagian hujung hadapannya dipadankan dengan lampu utama yang lebih anggun disambungkan pada kepingan kemasan yang melintangi gril berbentuk haksagon yang lebih besar.

Subaru Crosstrek 2023 dilancar di Jepun – 2.0L e-Boxer 145 PS; AWD dan FWD; harga dari RM87k

Lampu kabusnya juga lebih menyerlah, sementara permukaan sisinya telah diperkemaskan. Gerbang roda dan panel rocker juga dibaluti lapisan khas, serta corong pengekstrak udara diletakkan di hadapan. Untuk belakang pula, lampu berbentuk-C yang menjadi signitur jenama ini menggantikan unit berpetak pada model lama, sementara bampar bawah pula diberikan kemasan lebih bergaya dalam rona hitam pekat.

Di dalamnya, Crosstrek mengikut jejak langkah WRX yang diberikan skrin sesentuh infotainmen berformat-potret dengan ketersepaduan kawalan bagi sistem suhu. Paparan bersaiz 11.6 inci pula disambungkan pada corong udara menegak pada papan pemuka dan mengekalkan kluster instrumen analog dan roda stereng pula disemak semula.

Lain-lain ciri kelengkapan yang diberikan termasuklah roda aloi 17- atau 18-inci, lampu utama LED dengan/tanpa fungsi selekoh, tempat duduk hadapan larasan kuasa, rel bumbung, fabrik atau upholstery kulit, bumbung suria panoramik, tempat duduk dan roda stereng dengan fungsi haba panas, sistem keselamatan EyeSight (AEB, amaran penukaran lorong dan banyak lagi) dan mod enjin SI-DRVIE.

Di Jepun, Crosstrek hanya diberikan satu pilihan enjin iaitu FB20 2.0 liter naturally-aspirated empat-silinder flat dengan sistem hibrid ringkas 48-voltan yang dijanakan oleh bateri 4.8-AH yang ditempatkan di lantai but dan disambung pada motor elektrik MA1 pada kadar 13.6 PS (13.4 hp atau 10 kW) dan tork 65 Nm.

Subaru Crosstrek 2023 dilancar di Jepun – 2.0L e-Boxer 145 PS; AWD dan FWD; harga dari RM87k

Motor elektrik ditempatkan di antara unit FB20 dan Lineartronic CVT, dengan sistem keseluruhan mampu menghasilkan kuasa hingga 145 PS (143 hp atau 107 kW) pada 6,000 rpm dan 188 Nm pada 4,000 rpm. Berdasarkan pada WLTP, penggunaan bahan api dianggarkan pada 16.4 km bagi setiap liter untuk varian pacuan roda-hadapan dan 15.8 km bagi setiap liter untuk pacuan semua-roda.

Ya, memang betul Crosstrek bakal turut diberikan pilihan pacuan roda-hadapan di Jepun, memang bukan kebiasaan bagi Subaru untuk setiap model keluarannya. Menurut Subaru, alasan mereka memberikan pilihan penjana kuasa FWD adalah sebagai alternatif yang lebih murah untuk pelanggannya di negara tersebut.

Bagi kemasan asas Touring dengan FWD, ia ditawarkan pada harga 2.662 juta yen (RM86,716) termasuk cukai penggunaan 10% di Jepun. Sementara versi AWD pula berharga 2.882 juta yen (RM93,883). Untuk gred lebih tinggi Limited, ia dijual pada harga 3.069 juta yen (RM99,927) untuk FWD dan 3.289 juta yen (RM107,032) bagi AWD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required