UMW Toyota sahkan GR Corolla, GR Supra manual dan GR86 akan dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi

UMW Toyota sahkan GR Corolla, GR Supra manual dan GR86 akan dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi

Dalam majlis bersama media yang sedang berlangsung di Kuala Lumpur malam ini, Presiden UWM Toyota Ravindran K mengesahkan bahawa syarikatnya bakal melancarkan tiga model Gazoo Racing (GR) baharu ke pasaran tempatatan tidak lama lagi iaitu GR Corolla, GR Supra dalam versi koak gear manual dan juga model generasi baharu Toyota 86 iaitu GR 86.

Walau bagaimanapun, garis masa bila ketiga-tiga model ini akan dilancarkan masih belum diperincikan. Tetapi rancangan untuk melancarkan model-model GR ini adalah perancangan UMWT untuk 2023.

Bagi GR Corolla, ia sudahpun rasmi masuk ke pasaran ASEAN, dengan dilancarkan di Thailand ketika berlangsungnya Thailand International Motor Expo 2022 minggu lalu, dijual pada harga 3.949 juta baht (RM500,352). Berbanding GR Yaris yang dijual di Thailand pada harga 2.69 juta baht (RM341,021) ketika diperkenalkan pada Disember 2020, harga GR Corolla ini jelas adalah 46.8% lebih mahal.

Di Malaysia, GR Yaris dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM299,000 (RM286,896 ketika tempoh cuti cukai jualan) ketika dilancarkan juga pada Disember 2020. Jadi berdasarkan harga jualan di Thailand, GR Corolla ini kelak mungkin akan dijual di sini pada harga sekitar RM439k.

Corolla yang jauh lebih liar ini masih berkongsi kerangka yang sama dengan Toyota Corolla Hatchback, namun cara penghasilannya dibuat seperti kereta lumba di fasiliti GR Factory di Jepun bagi menghasilkan kerangka yang lebih tegar. Ia juga menampilkan suspensi dengan jarak trek lebih lebar, secara tidak langsung membuatkan badannya juga lebih berbanding Corolla standard.

GR Corolla ini disumbat dengan enjin yang sama seperti GR Yaris iaitu unit G16E-GTS tiga-selinder 1.6 liter. Namun ia diberikan beberapa komponen dan talaan berlainan bagi menghasilkan kuasa lebih besar pada kadar 304 PS (300 hp) pada takat 6,500 rpm, berbanding 272 PS pada GR Yaris. Walau bagaimanapun, kadar tork yang dihasilkan untuk kedua-dua versi tersebut adalah sama iaitu 370 Nm bermula 3,000 hingga 5,550 rpm.

UMW Toyota sahkan GR Corolla, GR Supra manual dan GR86 akan dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi

Juga sama seperti GR Yaris, GR Corolla hanya diberikan pilihan kotak gear enam kelajuan manual pintar (i-MT) dan turut menampilkan tuil penukar jenis short-stroke serta diposisikan dekat dengan roda stereng agar ia dapat dicapai dengan cepat oleh pemandu. Sistem pacuan semua roda GR-Four juga dibekalkan pada GR Corolla ini, menampilkan LSD jenis Torsen yang diberikan secara standard pada gandar hadapan dan belakang, serta plat klac 4WD pelbagai lapisan yang membolehkan agihan tork antara hadapan dan belakang diagihkan menerusi mod yang boleh dipilih.

Bagi GR Supra pula, model dengan kotak gear manual baru sahaja diperkenalkan pada peringkat global pada April lalu. Model dengan kotak gear Intelligent Manual Transmission (i-MT) enam kelajuan tersebut hanya ditawarkan untuk model dengan enjin 3.0 liter enam silinder turbo sahaja.

UMWT telah membawa GR Supra buat pertama kali ke pasaran Malaysia pada September 2019, hanya dalam varian GTS 3.0L dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM568,000.

Untuk GR86 pula, ia sebenarnya dijangka akan dilancarkan pada pasaran tempatan pada tahun ini, namun nampaknya rancangan awal tersebut telah ditunda ke tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required