Malaysia sasar 38% jualan automotif keseluruhan pada 2040 adalah EV, 10,000 pengecas awam pada 2025

Malaysia sasar 38% jualan automotif keseluruhan pada 2040 adalah EV, 10,000 pengecas awam pada 2025

Ketika pelancaran BYD Atto 3 hari ini, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz turut berkongsi sasaran kementeriannya (MITI) berkenaan penggunaan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia.

“Kerajaan sangat menyokong agenda EV untuk memastikan masa depan yang dinamik dan lebih mampan untuk semua rakyat Malaysia. Dasar Automotif Nasional, atau NAP 2020, dan Rangka Tindakan Mobiliti Rendah Karbon menggariskan hala tuju kerajaan dalam pembangunan industri EV negara,” kata Zafrul.

“Pada masa ini kami komited untuk memacu usaha menarik pelaburan EV dan memenuhi sasaran nasional sebanyak 15% jumlah industri (TIV) untuk EV dan hibrid menjelang 2030 dan 38% daripada TIV menjelang 2040. Dari segi infrastruktur pengecasan, matlamatnya adalah untuk mempunyai 10,000 stesen pengecas awam menjelang 2025,” tambahnya lagi.

Malaysia sasar 38% jualan automotif keseluruhan pada 2040 adalah EV, 10,000 pengecas awam pada 2025

“Untuk mencapai matlamat ini, pasukan petugas EV kebangsaan (NEVT) yang diketuai oleh MITI dan terdiri daripada kementerian dan agensi kerajaan yang berkaitan berikrar untuk melaksanakan amalan pembangunan EV secara pilih atur. Bagi memastikan strategi kekal relevan, NEVT akan menyemak dan melaksanakan strategi baharu untuk mempromosikan industri EV yang sihat di Malaysia,” jelas Zafrul.

Beliau turut menyatakan bahawa kementeriannya akan sentiasa berbincang dengan pemegang taruh yang berkaitan bagi lebih mengembangkan lagi industri EV tempatan, termasuk untuk membawa lebih banyak pelaburan bagi pemasangan EV di Malaysia serta memperkasakan sokongan selepas jualan.

Buat masa sekarang, model-model EV yang diimport sepenuhnya (CBU) telahpun dikecualikan dari duti dan eksais import dan ia dilanjutkan sehingga 31 Disember 2024 seperti yang diumumkan dalam Bajet 2023. Manakala insentif yang sama diberikan pada model EV pemasangan tempatan (CKD) pula adalah sehingga 31 Disember 2025.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required