Mahkamah tetapkan tindakan kepit tayar tidak sah: MPKB gantung tindakan itu, diarah bayar RM5,000

Mahkamah tetapkan tindakan kepit tayar tidak sah: MPKB gantung tindakan itu, diarah bayar RM5,000

Mahkamah Rayuan telah menetapkan bahawa peraturan kepit tayar seperti yang dikuatkuasakan oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu adalah tidak sah kerana ia bertentangan dengan Akta Pengangkutan Jalan 1987, lapor New Straits Times. Kesannya, majlis berkenaan telah menggantung tindakan kepit tayar serta-merta sejak semalam.

Penetapan itu bermakna majlis perbandaran hanya boleh mengeluarkan saman, dan bukannya mengepit tayar kenderaan yang diletak di dalam perkarangan kawasan parkir sesuka hati, jelas laporan tersebut. Larangan kepit tayar ini bagaimanapun tidak terpakai bagi kenderaan yang diletak di luar kawasan atau kotak parkir, atau kenderaan yang diletak secara salah dan membahayakan orang lain. Keputusan itu telah diputuskan oleh hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Hashim Hamzah, Datuk Abdul Karim Jalil dan Datuk Supang Lian dalam satu sidang, semalam.

Kes berkenaan muncul apabila perayu Nursyafawati Kasim memfailkan saman sivil terhadap MPKB pada 2019, selepas mendapati kenderaannya telah dikepit tayar pada 25 Julai 2019 kerana gagal menambah jumlah caj parkir lebih masa. Nursyafawati memfailkan saman dengan mendakwa MPKB dan pegawainya menyalah gunakan kuasa. Bagaimanapun Mahkamah Tinggi Kota Bharu memutuskan yang MPKB dibenarkan untuk mengepit tayar kenderaan yang diletak dalam kotak parkir.

Nursyafawati mendakwa keretanya dikepit tayar kerana tidak membayar caj parkir, dan MPKB hanya membuka kepit berkenaan selepas RM110 dibayar, yang mana RM100 adalah untuk membuka kepit tayar manakala RM10 lagi sebagai denda. Susulan rayuan yang dibuat, Mahkamah Rayuan mengetepikan keputusan 2019 oleh Mahkamah Tinggi Kota Bharu, dan mengarahkan MPKB membayar kos RM5,000 kepada Nursyafawati.

“Pihak Majlis akan mematuhi keputusan Mahkamah Rayuan dan telah mengarahkan peguam kami untuk mendapatkan perincian penuh kes berkenaan. Kami perlu tahu perincian keseluruhan kes sebelum sama ada ingin memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan,” jelas Presiden MPKB, Rosnazli Amin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required