Lebih 10,000 unit EV telah didaftarkan di Malaysia kini

Lebih 10,000 unit EV telah didaftarkan di Malaysia kini

Setakat ini, lebih 10,000 kenderaan elektrik telah didaftarkan di Malaysia, seperti yang dinyatakan oleh Ketua Pengarah JPJ, Datuk Zailani Hj Hashim ketika berucap dalam majlis pelancaran BYD Atto 3 minggu lalu. Angka tersebut adalah daripada kira-kira 100,000 kenderaan dengan teknologi elektrifikasi yang telah didaftarkan di sini.

Selain 10,000 kenderaan elektrik tersebut, jumlah keseluruhan itu juga terdiri daripada sekitar 80,000 kenderaan hibrid-petrol-elektrik pelbagai jenis, serta kira-kira 2,700 hibrid diesel-elektrik. Dengan pengecualian cukai yang sedang berjalan bagi EV, baik untuk model CKD atau CBU, jumlah EV di Malaysia dijangka akan terus meningkat, jelasnya lagi.

Angka 10,000 unit EV yang didaftarkan itu mencerminkan penerimaan yang semakin baik sepanjang tempoh itu, dan ini adalah nisbah yang besar juga jika dibandingkan dengan jualan 274 unit EV yang direkodkan di Malaysia sepanjang tahun lalu. Tempoh pengecualian cukai tersebut memberikan lonjakan jualan yang ketara.

274 unit yang direkodkan tahun lalu itu adalah bagi EV baru yang didaftarkan oleh ahli MAA, dan tidak termasuk unit yang dijual oleh pengimport persendirian. Antara model EV terbaru yang dilancarkan di sini ialah Mercedes-Benz EQE350+ semalam, yang dijual dengan harga RM419,888 atas jalan tidak termasuk insuran. Hari ini pula dilancarkan Volvo C40 dengan jarak 450 km, dengan harga bermula RM289k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required