Tarif elektrik untuk pengguna domestik tidak dinaikkan

Tarif elektrik untuk pengguna domestik tidak dinaikkan

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memaklumkan yang tarif elektrik bagi pengguna domestik tidak akan dinaikkan bagi mengelakkan tambahan beban untuk rakyat, lapor Bernama. Keputusan itu turut melibatkan industri kecil dan sederhana (IKS), syarikat pertanian dan pengeluar makanan, walaupun subsidi terhadap bahan api itu memberi kesan kepada kewangan negara sebanyak hampir RM30 bilion setahun.

Namun, kenaikan tarif elektrik berkenaan akan dikenakan terhadap syarikat-syarikat multinasional yang mengeksport produk mereka ke luar negara, kerana subsidi tidak seharusnya diberikan untuk mereka, dan kadar semasa yang dikenakan adalah rendah. Anwar juga menjelaskan, Menteri Sumber dan Tenaga Asli, Nik Nazmi Nik Ahmad akan membuat pengumuman terperinci berkaitan hal ini dalam masa terdekat.

“Berdasarkan laporan NACCOL (Majlis Tindakan Sara Hidup Negara) semalam, kita memutuskan supaya cadangan awal untuk naikkan tarif elektrik itu tidak diteruskan, kerana kita akui ia akan membebankan rakyat, walaupun kita akui jika tidak ada apa apa dilakukan, ia akan memberi kesan kepada kewangan negara agak tinggi, iaitu RM30 bilion,” jelas Anwar memetik laporan Astro Awani.

Tarif elektrik untuk pengguna domestik tidak dinaikkan

Beliau juga menjelaskan, mesyuarat NACCOL semalam mengambil maklum tentang keperluan untuk menaikkan tarif tersebut, selepas mengambil kira beban kewangan kerajaan yang kian meninggi. “Tetapi keputusan jelas, kita tidak akan membebankan rakyat. Jadi, keputusan kita ialah tidak menaikkan tarif elektrik, kecuali untuk mereka yang benar-benar kaya.

“Masalah dengan pemberian subsidi ini ialah ia dilihat tidak dilakukan dengan telus, sebaliknya dilihat hanya memberi keuntungan kepada golongan kaya. Maka saya berpandangan kita akan meningkatkan tarif secara berfasa untuk syarikat multinasional,” tambahnya.

Perkembangan ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi pertumbuhan penggunaan serta melegakan pengguna kenderaan elektrik di Malaysia, terutamanya dengan pengecas domestik di rumah kerana akan terus menikmati tarif elektrik seperti sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required