BMW R nineT dan R18 100 Years diperkenal – 1,923 unit sahaja untuk pasaran, pelbagai kemasan istimewa

BMW R nineT dan R18 100 Years diperkenal – 1,923 unit sahaja untuk pasaran, pelbagai kemasan istimewa

Sebagai menyambut ulang tahunnya yang ke-100, BMW Motorrad telah mengeluarkan dua model istimewa untuk pasaran, iaitu R nineT 100 Years Anniversary dan R18 100 Years Anniversary. Dua model ini masing-masing hanya akan dibuat sebanyak 1,923 unit untuk jualan, dan nombor itu diambil sempena memperingati tahun BMW Motorrad mula mengeluarkan motosikal.

Enjin boxer-twin ikonik BMW digunakan pada kedua-dua model ini, dengan R nineT mampu menghasilkan 109 hp pada 7,250 rpm dan tork 116 Nm pada 6,000 rpm daripada enjin yang berkapasiti 1,170 cc, sementara R18 pula menggunakan unit 1,802 cc berkemampuan 91 hp pada 4,750 rpm dan tork 158 Nm pada 3,000 rpm.

Banyak kemasan krom digunakan pada R nineT 100 Years Edition, dan ia digabungkan bersama pakej barangan Option 719 yang termasuk rim spoke hitam 719 Classic. Tangki menggunakan gabungan warna hitam, krom serta jalur pinstripe putih, dengan di tepinya terdapat getah pelapik kaki dan di atas terdapat lencanan “100 Years.”

Penutup tempat duduk belakang juga mendapat kemasan krom, sementara tempat duduk utama dibalut dengan kulit berwarna hitam/oxblood. Fender hadapan dicat warna hitam, dan turut mendapat jalur pinstripe warna putih. Ia kemudiannya ditambah lagi dengan pakej Option 719 Shadow yang memberikan barangan milled termasuk penutup head, penutup tepi enjin, pemegang tempat duduk serta tempat mengisi minyak enjin.

Turut diberikan terus pada R nineT 100 Years ini adalah pakej Option 719 Shadow II, iaitu barangan milled untuk tuil serta peletak kaki boleh laras, peletak kaki penumpang, penutup tangki air serta cermin sisi bar end. Melengkapkan senarai barangannya adalah lampu membelok adaptif, serta Comfort Package yang memberikan pemanas tangan, cruise control serta Driving Modes Pro.

R18 100 Years juga mendapat kemasan yang sama seperti R nineT 100 Years, dengan gabungan warna hitam, krom serta jalur pinstripe putih dan lencana “100 Years.” Konsep warna ini digunakan pada seluruh motosikal termasuk fender hadapan dan belakang, serta panel tepi.

Kemudiannya ia ditambah dengan tempat duduk Option 719, yang berwarna hitam/oxblood dan mempunyai jahitan timbul bercorak berlian. Bahagian utama enjin diwarnakan hitam Axus Black, sebagai peringatan kepada litar lumba legenda di Berlin, tempat BMW Motorrad pernah mencatat kegemilangan pada zaman dahulu.

Kemasan krom turut digunakan untuk menyerlahkan motosikal ini, termasuk pada bahagian pemegang, penukar gear, pedal brek, hujung pemegang, cermin sisi, takung minyak brek dan klac, angkup brek, penutup head enjin, penutup enjin utama serta intake manifold.

Melengkapkan ciri istimewa R18 100 Years ini adalah ekzos Akrapovic dengan hujungnya terdapat penutup yang berbentuk kipas, seperti logo BMW. Barangan standard yang diberi pada motosikal ini adalah termasuk lampu membelok adaptif, pembantu undur, cruise control serta pemanas tangan.

GALERI: BMW R nineT 100 Years Anniversary Edition

GALERI: BMW R18 100 Years Anniversary Edition

GALERI: Beg barangan BMW Motorrad 100 Years Annivesary Edition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required