Pengendali poin pengecasan EV disaran dapatkan lesen Sistem Pengecasan EV sebelum 31 Mac 2023

EV charge point operators recommended to get EV charging system licenses before March 31, 2023 – EC

Pengendali poin pengecasan EV disaran dapatkan lesen Sistem Pengecasan EV sebelum 31 Mac 2023

Suruhanjaya Tenaga telah mencadangkan pengendali poin pengecasan yang terlibat dalam pembangunan prasarana pengecasan kenderaan elektrik agar mendapatkan lesen agihan tenaga umum yang sah segera bagi pemasangan sistem pengecasan EV sebelum 31 Mac 2023, lapor Bernama.

Lesen sistem pengecasan kenderaan elektrik perlu didapatkan oleh pengendali poin pengecasan, termasuk sistem pengecasan EV yang sudah pun beroperasi, sebelum penguatkuasaan dijalankan. Dalam satu kenyataan oleh Suruhanjaya Tenaga, lesen berkenaan perlu dimohon untuk memastikan sistem pengecasan supaya semuanya mengikut piawaian dan selamat digunakan di seluruh negara.

“Keperluan ini adalah selari dengan Seksyen 9(1)(b) Akta Bekalan Elektrik 1990 (Pindaan 2015) (Akta A1501), yang menyebut bahawa lesen perli dikeluarkan kepada pengendali poin pengecasan yang membekalkan elektrik bagi kegunaan komersial selama 10 tahun, bergantung kepada lokasi pemasangan,” jelas kenyataan tersebut.

Bagaimanapun, skop pelesenan Suruhanjaya Tenaga hanya merangkumi aspek keselamatan dan teknikal, dan tidak termasuk dasar kawal selia ekonomi, tambahnya.

Pengendali poin pengecasan EV disaran dapatkan lesen Sistem Pengecasan EV sebelum 31 Mac 2023

Pengenali poin pengecasan yang menjalankan pemasangan sistem berkenaan tanpa lesen sah adalah dikira melakukan kesalahan, dan boleh didakwa di bawah Seksyen 37(5) Akta Bekalan Elektrik 1990 (Akta 447), menurut kenyataan yang dikeluarkan itu.

Hab pengecasan Gentari yang dibuka baru-baru ini di Bangi Golf Resort dan di X Park Sunway Serene merupakan tapak pengecasan EV pertama yang menerima lesen Sistem Pengecasan Kenderaan Elektrik (SPKE) daripada Suruhanjaya Tenaga.

Ketika pembukaan rasminya di Bangi Golf Resort, lokasi berkenaan diserahkan lesen agihan tenaga awam daripada Suruhanjaya Tenaga kepada EV Connection (EVC). Hab pengecasan berkenaan dibangunkan bersama oleh EVC dan Gentari, sebuah anak syarikat Petronas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required