Chery pasang model EV dan PHEV di M’sia menjelang 2024 – CKD EV Omoda 5, PHEV Tiggo 8 Pro?

Chery pasang model EV dan PHEV di M’sia menjelang 2024 – CKD EV Omoda 5, PHEV Tiggo 8 Pro?

Pengeluar kereta China, Chery, yang kembali ke pasaran Malaysia, yang mahu menjadikan negara ini sebagai pusat operasi bagi rantau ASEAN dan model pacuan sebelah-kanan (RHD), turut merancang untuk memasang model elektrik penuh dan plug-in hybrid (PHEV) di sini menjelang tahun 2024.

Chery telah mengesahkan bakal melancarkan Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro di Malaysia pada suku kedua tahun hadapan, yang akan tiba dalam bentuk pemasangan tempatan (CKD) dan versi RHD. Sebelum ini, kedua-dua SUV terbabit pernah dipertontonkan di Malaysia bersama Tiggo 4 Pro dan Tiggo 7 Pro.

Dengan perancangan Chery untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat operasi serantau, model elektrik penuh dan PHEV yang dijangka dipasang di sini mungkin Omoda 5 EV, yang menawarkan jarak gerak 450 km mengikut kitaran WLTP, yang diberima motor elektrik berkuasa 204 PS/400 Nm yang dijanakan oleh bateri 64 kWh. Status pengecasan pantas didakwa dari 0-80% dalam 40 minit.

Chery pasang model EV dan PHEV di M’sia menjelang 2024 – CKD EV Omoda 5, PHEV Tiggo 8 Pro?

Bagi model plug-in hybrid pula, dijangkakan model Tiggo 8 Pro PHEV yang merupakan SUV tujuh-tempat duduk. Bagi versi PHEV, Chery Tiggo 8 menampilkan enjin 1.5 liter turbo dengan dedicated hybrid transmission (DHT) dan dwi motor yang mampu memberikan kuasa hingga 241 hp dan tork 510 Nm. Ia membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam 8.2 saat dan jarak gerak cecah 80 km.

Untuk pilihan enjin pembakaran dalaman, Tiggo 8 Pro dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbo empat-silinder TGDi dengan janaan 254 hp dan tork 390 Nm, dan dipadankan dengan transmisi 7DCT. Turut ditawarkan untuk pasaran lain ialah versi 1.6 liter turbo petrol dengan 194 hp/290 Nm, sama seperti salah satu versi bagi Omoda 5.

Tiggo 7 Pro dan Tiggo 4 Pro pernah dipertontonkan di Malaysia

Sebagai sebahagian daripada pelancaran semula jenama ini pada pertengahan 2023, Chery bakal membangunkan lebih 30 cawangan di seluruh negara, dan turut mewujudkan pusat kajian dan pembangunan bagi pusat operasi rantau ASEAN di Malaysia dengan pelaburan awal sebanyak RM170 juta.

Berkenaan dengan pemilihan Malaysia sebagai pusat operasi di rantau ini, berbanding Thailand, Chery berkata pihaknya mendapati penerimaan pasaran bagi jenama yang berasal dari China adalah tinggi berikutan penggabungan Geely-Proton, termasuk jualan yang begitu memberangsangkan dicatatkan oleh Proton X70 dan X50.

Di samping itu, Chery juga berpendapat bahawa pasaran Malaysia mempunyai kuasa membeli yang agak tinggi, selain pelbagai insentif kerajaan juga menjadikannya kondusif untuk Chery mengendalikan pangkalan serantaunya di Malaysia, di mana negara ini juga sangat mengalu-alukan pelaburan baharu dari syarikat luar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required