Dilancarkan kali pertama untuk pasaran Malaysia pada tahun 2016, Yamaha Avantiz kini sekali lagi diberikan perubahan warna oleh Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) bagi menjadikannya lebih segar dalam pasaran. Harga jualan skuter ini tidak termasuk insurans adalah RM5,998 dan diberi dengan jaminan selama dua tahun atau 20,000 km.

Melihat kepada rekod kami, ini adalah kali keempat Avantiz diberikan pembaharuan warna dan pilihan terbaru ini terdiri daripada warna kelabu dengan jalur kuning, cyan dengan jalur kuning serta merah dengan jalur putih. Rim untuk kesemuanya adalah berwarna hitam.

Ciri teknikal dan spesifikasi skuter ini tidak berubah dan ia masih dipacu oleh enjin BlueCore satu silinder 125 cc berpenyejukan udara, dengan sistem suntikan bahan api elektronik (EFI), yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 9.4 hp pada 8,000 rpm dan 9.6 Nm tork pada 5,500 rpm.

Transmisi yang digunakan adalah jenis automatik tali sawat V, dan ia menyediakan tangki bahan api berkapasiti 4.2 liter. Di bawah tempat duduk skuter ini, terdapat ruang simpanan 14 liter, dan bahagian hadapannya menggunakan lampu utama jenis LED yang lebih terang.

Rim pada model ini adalah bersaiz 14 inci dan di hadapannya terdapat fork teleskopik, brek cakera dan tayar 70/90, manakala di belakang menggunakan satu penyerap hentak, brek jenis dram dan tayar 90/80. Berat keseluruhan adalah 96 kg.