JPJ Terengganu sediakan perkhidmatan ganti dan baharui dokumen rosak akibat banjir secara percuma

JPJ Terengganu sediakan perkhidmatan ganti dan baharui dokumen rosak akibat banjir secara percuma

Bagi mangsa banjir di Terengganu yang berhadapan dengan masalah dokumen seperti lesen memandu Malaysia (LMM), lesen kenderaan motor (LKM) dan Sijil Pemilikan Kenderaan (VOC) yang rosak atau hilang akibat bencana alam itu, jangan susah hati, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) negeri terbabit bersedia untuk menggantikan atau memperbaharuinya secara percuma.

Menurut Pengarah JPJ Terengganu, Zulkarnain Yasin, pembaharuan dan penggantian secara percuma itu membabitkan dokumen yang rosak, hilang ataupun musnah akibat banjir yang luar biasa melanda di negeri tersebut, laporan Harian Metro.

“JPJ sentiasa mengambil peranan dengan membantu mangsa yang terjejas banjir menerusi program penggantian dan pembaharuan lesen memandu, lesen kenderaan motor dan sijil pemilikan kenderaan secara percuma.

JPJ Terengganu sediakan perkhidmatan ganti dan baharui dokumen rosak akibat banjir secara percuma

“Prosedur yang dikenakan tidak sukar, dokumen yang mengalami kerosakan dan hilang, pemilik perlu hadir sendiri dengan mengemukakan dokumen asal yang rosak di mana-mana kaunter JPJ di negeri ini,” katanya.

Jelasnya lagi, bagi dokumen yang hilang ataupun musnah akibat banjir, pemilik perlu mengemukakan salinan laporan polis atau salinan borang pendaftaran mangsa bencana yang dikeluarkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ataupun pejabat daerah.

“Pada masa sama kita juga akan berkolaboratif dengan pihak JKM bagi memudahkan lagi urusan mangsa banjir jika mereka tidak mengemukakan salinan dokumen yang diperlukan. Tiada tempoh tertentu diberikan kepada mangsa banjir untuk berbuat demikian, namun saya nasihatkan mereka perlu mohon seberapa segera sebaik sahaja keluar daripada Pusat Pemindahan Sementara (PPS),” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required