Perlu masa berbulan-bulan untuk sambung operasi stesen minyak yang terkesan akibat banjir — PDAM

Perlu masa berbulan-bulan untuk sambung operasi stesen minyak yang terkesan akibat banjir — PDAM

Masa agak panjang diperlukan untuk sesebuah perniagaan pulih daripada kesan banjir. Bagi kes stesen petrol, proses ini memerlukan tempoh berbulan-bulan, menurut Presiden Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM), Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz.

Bercakap kepada Bernama, beliau berkata sekirnya stesen petrol terkesan oleh banjir, operasinya memerlukan masa berbulan-bulan untuk kembali pulih sepenuhnya, memandangkan pengusaha perlu memperbaiki semula stesen berkenaan. “Biasanya, selepas banjir, penjualan bahan api akan disambung melalui pembelian tunai sekiranya sistem (elektrik, internet, bayaran kad) tidak bersedia, kerana perlu diaktifkan semula. Ini akan memberikan kesan terhadap jualan dan pendapatan mereka,” jelasnya.

Beliau menambah, tuntutan insuran juga menjadi sebuah proses yang sukar untuk stesen petrol yang selalu terkesan akibat banjir, dengan syarikat insuran tidak menanggung kerugian yang terlibat dalam sesetengah kes. “Bagi kes banjir kecil, pengusaha boleh menyambung operasi selepas dua atau tiga hari sekiranya tiada kerosakan peralatan atau kedai,” jelasnya lagi.

Perlu masa berbulan-bulan untuk sambung operasi stesen minyak yang terkesan akibat banjir — PDAM

Namun, bagi stesen petrol yang berada di negeri yang terus terkesan akibat banjir, mereka perlu menjalani beberapa proses semasa penutupan premis. Begitu juga ketika ingin menyambung semula operasi selepas banjir surut.

Khairul Annuar berkata pengedar perlu memastikan semua discharge point di stesen mereka dikedap dengan selamat ketika banjir. “Pengedar juga perlu melaporkan kepada syarikat minyak tentang penutupan stesen dan memaklumkan situasi semasa banjir,” tambahnya.

“Syarikat minyak kemudian akan memaklumkan terminal minyak (penyimpanan minyak) agar berhenti menghantar bekalan bahan api kepada stesen terlibat sehingga satu tempoh yang dimaklumkan kemudiannya, dengan staf mereka akan terus berkomunikasi dengan pengedar untuk kemaskini keadaan semasa atau status banjir,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required