Honda Wave Alpha 2023 tiba di M’sia – enjin 109 cc suntikan bahan api, tangki minyak lebih besar, RM5.2k

Honda Wave Alpha 2023 tiba di M’sia – enjin 109 cc suntikan bahan api, tangki minyak lebih besar, RM5.2k

Boon Siew Honda Sdn Bhd hari ini melancarkan Honda Wave Alpha baru untuk pasaran Malaysia, dengan ditawarkan dalam tiga warna iaitu Pearl Nightfall Blue, Vivacity Red dan Clipper Yellow, pada harga RM5,179 tidak termasuk insurans. Jaminan yang diberikan adalah selama dua tahun atau 20,000 km.

Peningkatan paling utama pada model ini berbanding model yang dilancarkan pada tahun 2017 adalah di bahagian enjin, di mana unit satu silinder SOHC 109.2 cc padanya kini mendapat sistem suntikan bahan api PGM-Fi dan penarafan emisi Euro 4.

Digabungkan bersama transmisi empat kelajuan tanpa tuil klac tangan, enjin ini mampu menghasilkan kuasa 8.7 hp pada 7,500 rpm dan tork 8.7 Nm pada 5,500 rpm. Menurut Honda, semasa ujian WMTC, enjin ini boleh memberikan penggunaan bahan api sehingga 70.8 km/l, iaitu 12.3 km/l lebih baik berbanding enjin karburator sebelum ini.

Penampilan motosikal ini turut diubah, dengan melihatkan rekaan panel tepi, lampu belakang, meter serta besi pemegang belakang (spoiler) yang baru. Tangki bahan api juga dijadikan lebih besar, menjadi 4.1 liter, manakala ruang simpanan bawah tempat duduk kini menjadi 7.3 liter (hampir dua kali lebih besar berbanding sebelum ini).

Honda Wave Alpha 2023 ini cuma ditawarkan dalam versi yang menggunakan rim sport aluminium 17 inci tanpa tiub, dengan tayar 70/90 di hadapan dan 80/90 di belakang, dan dilengkapi brek cakera di hadapan dan brek dram di belakang. Enjinnya boleh dihidupkan dengan pemula elektrik ataupun penendang kaki.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required