Hyundai Ioniq 5 dipasang di Singapura — unit CKD untuk edisi First 100 lengkap dengan lencana khas

Hyundai Ioniq 5 dipasang di Singapura — unit CKD untuk edisi First 100 lengkap dengan lencana khas

Hyundai Ioniq 5 akan dipasang di Singapura, bermula dengan Ioniq 5 First 100 edisi terhad bagi pasaran Singapura, dan akan dipertontonkan ketika Singapore Motor Show yang bakal berlangsung dari 12-15 Januari 2023.

Ini akan dilakukan di Hyundai Motor Group Innovation Centre (HMGICS) yang terletak di Jurong Innovation District (JID), yang mana Hyundai memaklumkan akan memasang sejumlah 30,000 kenderaan setahun.

Ioniq 5 First 100 akan dibezakan dengan perincian seperti penggunaan warna cat luaran Gravity Matte Gold, warna ruang dalaman Dark Pebble Grey, lencana “First 100”, kesan cetak “First 100” di kerusinya, serta nombor plat khas bagi 100 unit yang dipasang di Singapura ini.

Hyundai sedang menerima pendaftaran minat bagi EV edisi terhad ini untuk pasaran di sana, dan bidaannya akan dimulakan pada 2.30 pm esok.

Di Malaysia, Ioniq 5 dilancarkan pada Mac 2022 dan dijual dalam tiga varian dengan harga bermula RM207,808 untuk Lite; RM238,408 untuk Plus; dan RM270,408 untuk Max. Varian Lite dan Plus menggunakan bateri 58 kWh dan motor elektrik tunggal 170 PS/350 Nm yang memacu tayar belakang, sementara Max memanfaatkan bateri 72.6 kWh dan dwi-motor 305 PS/605 Nm pacuan semua roda.

Untuk pasaran di sini juga, kumpulan Ioniq 5 bagi model tahun 2023 telah dilihat dengan beberapa perbezaan perincian berbanding model tahun 2022, misalnya tiada lagi bumbung solar dan penambahan ciri head-up display (HUD) untuk pemandu.

Di Eropah pula, kemaskini terbaru Ioniq 5 diumumkan Februari lalu untuk model tahun 2023. Ini termasuklah bateri lebih besar, 77.4 kWh untuk varian tertinggi, dengan adanya tambahan dua modul bateri di dalam pek baterinya.

Kemaskini tersebut disertai juga oleh pilihan Digital Side Mirrors, atau kamera yang menggantikan cermin biasa, yang menyediakan paparan video pada bahagian dalaman pintu, serta pilihan untuk Digital Centre Mirror (DCM).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required